Dorin Stefan Dorin ?TEFAN (n.27 iulie 1950, Zărne?ti –jud. Bra?ov) este un arhitect român, fondator al biroul de arhitectură „D.S. Birou de Arhitectura” (DSBA) . Este unul dintre cei mai importan?i reprezentan?i ai arhitecturii române?ti, apreciat pentru caracterul inovativ, non-conven?ional al proiectelor sale. În anul 2010 a primit premiul Academiei Române pentru întreaga activitate iar in anul 2018 a fost recompensat de Uniunea Arhitec?ilor din România cu premiul „Opera Omnia”. Tinere?ea si educa?ia A crescut ?i s-a format într-un mediu natural, social si me?te?ugăresc-profesional deosebit[1], în Ra?nov, în apropiere de Bra?ov, asezare animată de o veche comunitate (apărată de o cetate ?ărănească încă din mijlocul secolului al XII-lea) formată in egală măsura din etnici sa?i si români. În special comunitatea de sa?i care de?inea ateliere de tâmplarie, lăcătu?erie, tinichigerie, l-a ajutat în formarea spiritului tehnic ?i al „lucrului bine facut”. Bunicul din partea tatălui, născut în Baia Sprie (nordul României) , miner, a fost cel care a adus familia în Râ?nov dupa ce a trecut si lucrat prin mai multe mine si cariere din ?ară. Anii copilăriei ?i ai ?colii primare i-a petrecut în aceast cadru deosebit. În anii liceului din Colegiul Me?ota din Bra?ov devine un asidu colaborator al revistei ?colare „Licăriri” unde publica mici încercări literare ??i articole „jurnalistice”. În 1975, dupa 6 ani de studii, absolvă Universitatea de Arhitectură ?i Urbanism „Ion Mincu” din Bucure?ti iar în 1998 ob?ine titlul de doctor în arhitectură la UAUIM Bucuresti cu teza : „Privire asupra ora?ului (o încercare de perspectivă poststructuralistă)” Cariera După terminarea facultă?ii, în perioada regimului comunist, lucrează ca asistent la Universitatea de arhitectura si urbanism „Ion Mincu” din Bucure?ti ?i în paralel face proiectare de arhitectură intr-un birou de cercetare universitară condus de arhitectul E.B. Popescu. În acest context în 1985 finalizează prima lucrare (împreună cu E.B. Popescu, începută înca din 1981), Casa de cultura pentru tineret Slatina, pentru care prime?te Premiul Uniunii Arhitectilor din România ?i Medalia de argint la Bienala Interna?ională de Arhitectură (Interarch 1987) din Bulgaria. Urmează alte proiecte destinate tineretului, „non-conforme” pentru acea perioadă ?i acel context[2]. Mai multe lucrări din acea perioadă care erau in ?antier s-au pierdut dupa schimbarea („revolu?ia”) de sistem din 1989 din România. În perioada regimului comunist, toate proiectele din ?ară erau comandă de stat ?i se realizau în institute de proiectare de stat, fără posibilitatea de a practica arhitectura în afara acestui sistem. Singura „scăpare” în a practica o arhitectură liberă erau concursurile internationale de arhitectură, dar care, la rândul lor, nu puteau fi trimise la destina?ie, în afara ?ării, fără „aprobare” de la stat (o formă de cenzură mai moale). Astfel câteva participări mai importante: - Concursul pentru Teatrul Na?ional din Japonia, 1986, Tokyo, Japonia;
- Concursul pentru Tete Defense, 1983, Paris, Fran?a;
- Consultarea Interna?ională pentru amenajarea Cartierului halelor din Paris, 1979,Paris, Fran?a;
- Mai multe participari la concursurile anuale din Japonia pentru Central Glass International Architectural Design si Shinkenchiku Residential Design din anii 1980
Imediat dupa schimbarea regimului politic din România i?i deschide în 1990 biroul privat „D.S. Birou de Arhitectura/ DSBA” . Pia?a de arhitectură se deschide greu în acea perioadă de tranzi?ie de la economia dirijată la economia liberă, în acest sens primele lucrări reflectă această situa?ie fiind amenajări „comerciale” fragile pentru birouri si sedii bancare. Pornind de la regimul închis comunist în dorin?a de a se exprima i?i face propria strategie de lucru[3] exersând, ceea ce va deveni un mod personal obsesiv – „arhitectura ca reactie la context” ( op?iune care va continua ?i în prima decadă dupa 1990). În paralel i?i creează ?i un context teoretic prin articole teoretice si analitice prinse sub ceea ce denumea Contextualism: - „CONTEXTUALISM VIII – OMUL ?I LOCUL” – revista „Arhitectura”, nr. 3/1989, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM VII” – NOUL CONTEXTUALISM – revista „Arhitectura”, nr. 4/1987, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM VI – SAU DESPRE TAUTOLOGIE ÎN ARHITECTURĂ” – revista „Arhitectura”, nr. 3/1987, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM V – EXCURS LIRIC” – revista „Arhitectura”, nr. 6/1986, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM IV” – revista „Arhitectura”, nr. 4/1986, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM III” – revista „Arhitectura”, nr. 2/1986, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM II” – revista „Arhitectura”, nr. 3/1985, Bucure?ti, România;
- „CONTEXTUALISM I” – revista „Arhitectura”, nr. 2/1985, Bucure?ti, România;
Marcată de perioada comunistă, societatea civilă „liberă” din România de dupa 1989 este preocupată de gestionarea critică a lucrărilor ?i simbolurilor arhitecturii comuniste. În acest sens ?i Dorin ?tefan î?i face o constantă în timp în a aborda critic în special lucrarea simbolică „casa poporului”: - 1990 – concurs UAR: “Ce facem cu Casa Poporului?”[4]
- 1991 – „Un musuroi”, instalatie, participarea la Bienala de la Venezia
- 2001 – instala?ie „Grefa” ( expozitie tematica impreuna cu Wanda Mihuleac si cu prezenta si suportul teoretic al lui Jacques Derrida) la Gallery East-West RCC New-York (USA)
- 2008 – animatie video „The Sidewalks of an Architect” , ICR Londra, DSBA
Demers teoretic al REAC?IEI LA CONTEXT (teoretic sau practic)[5] care continuă ?i astăzi , s-a articulat în perioada 1980-2000 pe două „linii” practice / 1.”detaliu frust”( prin prezen?a cu precădere a profilelor metalice aparente -reac?ie la lipsa de tehnologie ?i de manoperă din pia?a românească): /2. „detaliului hibrid” [6] (urmarea intrării pe pia?a din România a sistemelor de construc?ie – perete cortină ?i fa?adă ventilată dar în varianta ieftină ?i incompletă): - 1999-2004: Cascade Building (cladire de birouri ), Str. Buzesti, Bucuresti;
- 1999: Opera Center I (cladire de birouri), Piata Operei, Bucuresti;
Criza mondială de după 2008, paradoxal, îl ajută să iasă din obsesia detaliilor fruste-hibride ?i intră într-o zonă a /3.„detaliului performativ”: - Concursul pentru Taiwan Tower, Taichung, Taiwan (2010)- Locul I pentru concursul de idei;
- Concursul pentru Extinderea muzelui de istorie al Romaniei, Bucuresti (2016);
- Imobil Oromolu – Victoriei 8A, Bucuresti (2017);
Expozi?ii - 2010 : The Sidewalks of an Architect , ICR, DSBA
- 2002 : Bienala de la Vene?ia , expozant;
- 1996 : Triennale de Milano , Milano, Italia;
- 1994 : Caroserii de arhitectură , expozi?ie personală, Bucure?ti, România;
- 1991 : Bienala de arhitectură , Vene?ia, Italia;
- 1987-1989 : Patru arhitec?i , Căminul Artei, Bucure?ti, Bra?ov, Timi?oara, România;
Lucrări de artă - Instalart 2017 –instalart/obiect/005/ dorinSTEFAN : „NON-SENS” , Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj;
- „Utopia/Distopia” dorin?TEFAN – augustinIOAN – decembrie 2012-martie 2013, expozi?ie la Muzeul Na?ional de Artă Contemporană, curator: Ruxandra Balaci, Bucuresti;
- Oglinda – 1986, UAP, IAIM, Bucure?ti, România;
- Spa?iul Obiect – 1982, UAP, UA, IAIM, Bucure?ti, România
Conferin?e de/despre arhitectură - dorinSTEFAN „RE-LOCUIREA” in cadrul Bienalei de arhitectura OAR Moldova, Festivalul de Arhitetura MUST Iasi, seminar international 17-18 octombrie 2017
- seminar: Timisoara, „(re)START! Practici de restaurare” sesiunea III/2017, seminar international, 06/07 octombrie 2017 conferinta „dorinSTEFAN- „RE-POSITION”
- TEDx: Constantin Brâncu?i la Craiova, Bucure?ti, România, 2013;
- Aventura unei console II, R.O.C.A.D. 2012, Palatul Parlamentului, Bucure?ti, România;
- Flocking over Bucharest, în cadrul simpozionului Yafa: Old New Metropolis, 2009, Tel Aviv, Israel;
- Cum arată un ora? mai bun, ICR, Londra,2008, Londra;
- Con-fusion, BALKAN production_01, 2008, Viena, Austria; (Dietmar Steiner, director Architekturzentrum, Viena, în discu?ie cu: Rok Oman, Ofis Arhitekti, Ljubljana, Slovenia: ”with less do more – inspiration limitations”; Helena Paver Njiric, Zagreb, Croa?ia: „illusion”; Dorin Stefan, Bucure?ti, România: „con-fusion”);
- Dorin ?tefan 6 proiecte, la Metropolitan University of London, 2007;
Premii - 2018: Premiul Uniunii Arhitectilor din Romania „Opera Omnia”;
- 2010: Premiul Academiei Romane pentru intreaga activitate;
- 2010: Ordinul MERITUL CULTURAL in grad de ofiter;
- 2006: Premiul Bienalei Uniunii Arhitectilor din Romania;
- 2003: Premiul Ordinului Arhitectilor din Romania – filiala Bucuresti;
- 1997: Premiul pentru Design al Revistei “Arhitext”;
- 1986: Premiul Uniunii Arhitectilor din Romania si Medalia de argint la Bienala mondiala de arhitectura Interarch, Sofia, Bulgaria; împreuna cu arh. E.B. Popescu;
Proiecte definitorii - Oromolu-Victoriei 8A Center, Piata Victoriei, Bucure?ti, România (2013-2016)- nominalizare “The European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2017”
- Imobil Grivitei-Buzesti, Bucuresti, Romania (2014-2016) -nominalizare “The European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2017”
- Extindere Colegiul Na?ional „Ioan Me?otă”, Bra?ov, Romania (2016);
- Studiu de fezabilitate “Modernizarea si reabilitarea zonei protejate a ansamblului monumental Calea Eroilor TgJiu” ( ansamblul monumental „Constatntin Brancusi”),Tg Jiu, Romania (2015- 2016);
- Biserica Sfintii Ioan ,„Cartierul nou”, Alba Iulia (2010-2016);
- Centrul Interna?ional „Constantin Brâncu?i”, Craiova, România (in curs de executie, început în 2014);
- Piata publica subterana si parcaje subterane „Piata Ch. de Gaulle (nerealizat), Bucuresti;
- Ansamblu de locuinte, Str. M. Eminescu nr. 220, Bucuresti(2005-2009);
- Euro Tower , Bd. Barbu Vacarescu, Bucuresti (2006-2010);
- Casa eM, Baneasa, Bucuresti (2005)- premiul Bienalei de arhitectura Bucuresti 2006 ;
- Banca Transilvania , Soseaua Bucuresti-Ploiesti 43, Bucuresti (2005);
- Pavilionul Romaniei la Expozitia Mondiala EXPO 2005 la Aichi, Japonia(2005);
- Cascade Building, Str. Buzesti, Bucuresti (2004);
- Casa la munte, satul Pestera- Moieciu, Romania (1999-2002, Premiul OAR Bucure?ti 2003);
- Club TWICE, 2000, Bucure?ti, România (1989-1999);
- Opera Center I , Piata Operei, Bucuresti (1999);
- Sediul BCR, sucursala Ghencea, Bucuresti, România (1996 – Premiul pentru Design al Revistei “Arhitext -1997);
- Pavilionul Romaniei EXPO’93 Taejon Korea, (1993);
|