Stâlpii sunt elementele liniilor care sustin conductoarele active si de protectie, la distantele prescrise, atât între ele, cât si deasupra solului. Acestia trebuie sa suporte eforturile proprii, în situatii normale sau datorita presiunii vântului, a conductoarelor, pentru situatii normale, de avarii sau de încarcari suplimentare ca urmare a presiunii vântului si a prezentei chiciurei, a izolatoarelor si a armaturilor, precum si a actiunii vântului asupra acestora În general, stâlpii metalici ai liniilor electrice aeriene sunt constructii zabrelite, supuse fortelor exterioare (vânt si chiciura). Sub actiunea acestor forte apar în elementele constructive ale stâlpului eforturi interne, care se determina pe baza legilor cunoscute din rezistenta materialelor. Statia de Încercari Stâlpi EM este localizata în Bucuresti, în imediata vecinatate a Fabricii de Stâlpi Metalici EM si a fost construita pentru a verifica daca stâlpii liniilor electrice aeriene rezista la încarcarile pentru care au fost proiectati. Conceptul Statiei de Încercari Stâlpi a fost definit de catre ROENG Transmission Electric & Consulting (fosta Fichter Engineering) care are o experienta în testarile de stâlpi, asistând la mai mult de 100 de testari în statiile din India (Mumbai, Jaipur, Jabalpur, Nagpur, Nasik, Cheney), China (Jiangsu, Beijing) si România (CELPI). Prin urmare, se poate asambla prototipul stâlpului si sa se modifice sau înlocuiasca într-un timp foarte scurt orice parti ale stâlpului, care pot ceda în timpul încercarii. Statia de Încercari Stâlpi (SIS) EM are o fundatie reglabila care permite instalarea unor game variate de stâlpi cu dimensiuni la baza de pâna la 35×35 metri, un cadru pentru încarcarile transversale si un cadru dublu pentru încarcari longitudinale. Forta maxima pe un conductor este de 90 de tone pentru sarcinile transversale, 60 de tone pentru sarcini longitudinale si 45 de tone pentru sarcini verticale. Un numar de 26 de trolii sunt disponibile pentru fortele transversale, 20 de trolii sunt disponibile pentru fortele longitudinale si 20 de trolii sunt disponibile pentru fortele verticale. Se pot testa stâlpi cu o înaltime maxima de 80 de metri. Fortele sunt aplicate cu trolii electrice reversibile. Toate troliile pot fi controlate local sau de la distanta, din camera de comanda. Sarcina se aplica prin cabluri si se masoara cu ajutorul celulelor de sarcina instalate cât mai aproape de punctul de aplicare a încarcarii. Aplicarea încarcarilor (troliile) si citirile celulelor de sarcina sunt controlate printr-un sistem computerizat din camera de comanda a statiei de încercari (sistemul SCADA). Deplasarile stâlpilor se masoara cu ajutorul teodolitelor. Comunicarea dintre managerul de testare si operatori se realizeaza prin statii radio. Dupa finalizarea încercarii, stâlpul este inspectat înaintea dezasamblarii acestuia pentru a se observa eventualele deformari. De asemenea, sunt pregatite si testate, în laboratorul ELECTROMONTAJ – FSMZ, mostre din elementele metalice ale stâlpului testat pentru a masura randamentul si forta de tractiune. Raportul testului, care sumarizeaza toate aspectele relevante, va fi pregatit si predat clientului de catre ELECTROMONTAJ, la finalul încercarii, inclusiv documentatia video ca referinta. Statia de Încercari Stâlpi pastreaza înregistrari cu informatii relevante pentru o perioada de 10 ani. EM a testat cu succes pâna în prezent în alte statii de încercari mai mult de 50 de stâlpi, pentru linii electrice aeriene cu tensiunea nominala de pâna la 500 kV, folosind proceduri de testare elaborate de catre EM, departamentul de proiectare linii electrice aeriene. Angajatii Statiei de Încercari Stâlpi ELECTROMONTAJ au o vasta experienta în testarea stâlpilor (de sustinere, de întindere, ancorati, tubulari) si sunt foarte bine pregatiti în a respecta si urmari procedurile de testare, pe care le elaboreaza conform documentatiei primite de la clienti. |