Capitalul de lucru In ciuda asteptarilor multor manageri, cresterea afacerii nu inseamna si o crestere implicita a resurselor companiei.Dimpotriva, o crestere rapida a cifrei de afaceri duce de obicei la o presiune financiara pentru companie. Acest lucru este determinat de nevoia marita de capital de lucru, capital suplimentar ce poate fi asigurat prin obtinerea unei linii de credit bancar. Marimea capitalului de lucru optim difera de la o industrie la alta, fiind determinat de necesarul de stocuri pentru desfasurarea activitatii, cat si de diferenta de zile intre creditul comercial acordat clientilor si creditul comercial primit de la furnizori. Cash Dupa cum bine se spune,“cash is the king“. Fara cash nicio companie nu poate exista. Cu toate acestea analiza Cash Flow-ului este de multe ori ignorata de catre companii, accentul cazand pe analiza de P&L. Dar facturile furnizorilor sau salariile nu pot fi platite din profitul contabil de pe hartie. Multe din companiile care isi masoara succesul exclusiv prin intermediul profitului net sunt trezite la realitate de lipsa disponibilitatilor banesti. Utilizarea mult mai frecventa a P&L provine din faptul ca este mai usor sa faci o estimare a veniturilor si cheltuielilor decat sa prognozezi momentul in care se vor incasa sau plati diverse facturi. Modalitati de optimizare a cash-ului - Trebuie facuta o planificare amanuntita a cash flow-ului pe cel putin 3-4 luni astfel incat sa se evite perioadele cu deficit de cash (perioadele sezoniere, plati mari de facut etc)
- Optimizarea perioadei de incasare a facturilor emise clientilor si perioada de plata a furnizorilor. In mod ideal numarul de zile in care se incaseaza facturile clientilor trebuie sa fie mai mic decat numarul de zile in care se platesc furnizorii. Pentru scaderea numarului de zile de incasare a creantelor se pot folosi si diverse produse bancare: factoring, scontare.
- Cresterea de randament al plasamentele care pot fi facute: depozite bancare, actiuni etc.
Pentru companiile care incaseaza sau platesc in valuta trebuie sa se faca o analiza a riscului valutar, iar daca acest risc este mare sa se foloseasca intrumente bancare: hedging, swap etc. Servicii - Planificare cash flow
- Optimizarea incasarilor si a platilor
- Optimizarea plasamentelor
- Eliminarea riscului de lichiditate, al riscului valutar sial riscului de dobanda
Stocuri Desi unele persoane (in special din zona vanzarilor) considera ca un volum mare al stocurilor este un semnal pozitiv, stocurile inseamna bani imobilizati. Orice companie ar trebui sa aiba ca obiectiv diminuarea stocurilor. Modalitati de optimizare a stocurilor - Trebuie analizata perioada de timp in care se poate face aprovizionarea, la care se poate adauga o marja rezonabila. Perioada de timp calculata va determina volumul de stoc de care este nevoie, reprezentand cantitatea de produse prognozata sa se vanda in aceasta perioada.
- Analiza sezonalitatii si al gradul de circulatie a marfurilor. Cu cat marfurile sunt mai vechi, cu atat valoarea lor scade. In plus, reprezinta si un cost pentru companie (bani imobilizati, cost de depozitare etc), de aceea cateodata este recomandat sa se vanda chiar si sub costul de achizitie.
Servicii - Implementarea si optimizarea proceselor de achizitie
- Optimizarea stocurilor
- Analiza miscarii stocurilor
- Propunerea de oferte de lichidare de stoc
Clienti Desi pare evident ca trebuie sa stabilesti preturi care sa-ti acopere cheltuielile, sunt companii care vand sub costul de productie. Este drept, pana la inceputul crizei financiare, unele din companii invocau ca si motiv castigarea cotei de piata. Este foarte important sa se faca o analiza asupra perioadei de credit comercial pe care compania poate sa o acorde, o perioada prea mare riscand sufocarea companiei din cauza lipsei de cash. De asemenea trebuie monitorizata intotdeauna situatia creantelor restante. Cu cat creanta este mai veche, cu atat probabilitatea de incasare este mai mica. Servicii - Analiza de pret pentru bunurile sau serviciile livrate
- Analiza marjelor brute
- Optimizarea creditelor comerciale acordate clientilor
- Analiza si optimizarea creantelor
- Implementarea si optimizarea proceselor de incasare
Furnizori In relatiile cu furnizorii sunt doua modalitati de optimizare financiara: obtinerea unui credit comercial cat mai mare sau negocierea unui pret cat mai mic. Compania noastra are experienta in implementarea proceselor de achizitii cu scopul de a optimiza aceste procese si de a asigura un control asupra cheltuielilor facute in companie. Servicii - Negocierea de credite comerciale
- Negocierea contractelor cu furnizorii
- Optimizarea proceselor de achizitii
- Implementarea de structuri de cost centers
|