Procesul educational în gradinita se bazeaza pe o îmbinare armonioasa a metodelor traditionale si moderne de predare-învatare. Predarea se face în mod creativ, prin stimularea atentiei si a creativitatii copiilor. Introducerea vocabularului precum si exersarea/ perfectionarea sa se face prin joc, imagini, povesti, joc de rol, întrebari si raspunsuri, prin folosirea de imagini, grafice si materiale ilustrative, prin implicarea activa a fiecarui copil în actul de predare-învatare, prin comunicare nonverbala sau limbajul corpului, etc. ‘Fiind o gradinita cu limba de predare germana la nivel matern, activitatea nostra are ca obiectiv primordial însusirea limbii germane si a elementelor de cultura specifice. Alegerea subiectelor tematice si lingvistice se orienteaza dupa interesul copilului si dupa capacitatea si pregatirea lui pentru învatare. Subiectele corespund si amplifica interesul copilului, se adreseaza sentimentelor lui, stimuleaza angajamentul, fantezia si creativitatea lui. Temele abordate completeaza si diferentiaza imaginea lumii pe care copilul si-o construieste sau deja a construit-o în limba materna. Ele urmeaza o progresie semantica si pragmatica si renunta în mare masura la o progresie gramaticala. Subiectele sunt pe cât posibil mijlocite prin materiale de învatare autentice. Se folosesc tipuri de texte simple ca de exemplu rime, cântece, proverbe, basme, povestiri. Pentru a putea dezvolta competentele de limba în domeniile de calificare auz, vorbit, citit si scris si capacitatea comunicativa de actiune în cotidianul copiilor, se utilizeaza vocabular si structuri lingvistice adecvate mediului lor. O scolarizare pentru pronuntie este o parte integrata a ofertei noastre de învatare. Pentru aceasta sunt utilizate mijloacele audio si audiovizuale cu înregistrari în limba germana. O componenta esentiala pentru însusirea limbii germane o reprezinta mijloacele paralingvistice ca gestica si mimica precum si alte mijloace verbale strâns legate de dimensiunea sociala si culturala a utilizarii limbii în limba-tinta (forme de salut, expresii, forme de politete, si altele). Curricumul abordat este curriculum national aprobat prin Ordinul Ministrului Educatiei nr. 5233/2008. Subiectele care stau la baza ofertei nostre educationale se refera la teme generale care introduc vocabularul necesar prin introducerea copilului în diferite contexte: - eu si familia mea/prieteni,
- gradinita/scoala,
- jocuri,
- hobby,
- sport,
- animale,
- calatorii,
- anotimpuri/vreme,
- mâncare si bautura,
- corp/sanatate,
- îmbracaminte,
- serbari si obiceiuri,
- îmbracaminte,
- protectia mediului/relatia durabila cu mediul.
La alegerea subiectelor relevante parcurse si a structurilor lingvistice sunt avute în vedere urmatoarele aspecte: - pronuntia si intonatia corecta prin utilizarea exercitiilor de ascultare si vorbire;
- utilizarea structurilor lingvistice si folosirea limbii;
- aplicatiile si exercitiile de comunicare sunt oferite în structuri sintactice (cu precadere propozitii principale si fraze), în special când este vorba de performante obtinute în comunicarea verbala directa;
- procesul educational nu trebuie confundat cu ora de gramatica, învatarea limbii germane decurge din aspectele de comunicare si continut;
- utilizarea mijloacelor de comunicare nonverbale;
- situatiile de comunicare sunt însotite atât prin actiuni sustinute practic (de aratat ceva, de imitat o actiune etc.) cât si prin mijloace non- si paraverbale corespunzatoare ale limbajului corpului (gestica, mimica, limbajul corpului, contactul fizic, privire, intonatie etc.). Prin dependenta culturala mijloacele paraverbale pot sa influenteze decisiv reusita sau esecul comunicarii.
Procesul instructiv educativ are la baza urmatoarele domenii experentiale propuse prin curriculum national: - Domeniul Limba si Comunicare;
- Domeniul Stiinta (cunoasterea mediului/activitati matematice); Aspecte privind cunoasterea mediului. În cadrul temelor abordate se transmit noi experiente si cunostinte despre oameni si mediu;
- Domeniul Psihomotric;
- Domeniul Om si Societate (educatie pentru societate/activitati practice); Se urmaresc aspecte interculturale despre om si societate, descoperirea cotidianului/datini si obiceiuri din cultura germana bazate pe exemple si asezarea lor în contextul propriului mediu de viata;
- Domeniul Estetic si Creativ (educatie muzicala/activitati artistico-plastice).
|