POLITICILE ANTI-DISCRIMINARE SI ANTI-STIGMATIZARE Statutul Romaniei de membru al Uniunii Europene nu a produs si o schimbare de mentalitate. In ciuda multor asteptari, perioada de tranzitie a produs in societatea romaneasca un profund decalaj intre bogati si saraci, suspiciune in legatura cu noii veniti, fie investitori, fie refugiati. Dinamica pietei muncii a divizat societatea in multe moduri discriminatorii, de la “divizarea digitala” pana la situatia copiilor care au abandonat scoala, in principal, din motive de saracie. Desi “prima generatie” a Drepturilor Omului a fost bine incetatenita in Romania, asa numita “a doua generatie a Drepturilor Omului”, relationate cu drepturile economice, sociale si culturale trebuie inca rezolvate ca de altfel si “generatia Drepturilor Colaterale”. AIDRom are viziunea conform careia prima responsabilitate in cercetarea si actiunea in domeniul Drepturilor Omului ramane la nivel local si motivul este simplu: atata vreme cat Drepturile raman la nivelul tratatelor si politicilor conducerii statului ele raman limitate in functionalitatea lor; au numai un inteles limitat atata timp cat nu devin o parte a modului de viata al oamenilor coborand pana la nivelul celei mai mici municipalitati sau unitati teritoriale. Aceasta inseamna ca fiecare comunitate are nevoie de oameni care sa doreasca sa mentina legitimitatea morala departe de incalcarea principiilor Drepturilor Omului si care fac tot ce este posibil sa aiba un deziderat public din aplicarea si practica Drepturilor Omului in viata de zi cu zi. Dand un inteles real acordurilor cu privire la Drepturile Omului, inseamna de asemenea, ca acele comunitati au nevoie de oameni care sa stie si sa doreasca sa joace un rol in monitorizarea aplicarii acestora in viata comunitatii. Astfel, AIDRom in colaborare cu structurile bisericilor, trebuie sa pregateasca si sa implementeze expertiza necesara in Politicile din domeniul anti-discriminarii si anti-stigmatizarii. Nevoile politicilor mentionate anterior au fost identificate de catre participantii la consultari, workshop-uri, evaluari ale cursurilor, mese rotunde, evenimentele organizate de AIDRom. Ele sunt, de asemenea, exprimate in termeni generali, specifici sau critici, in mod repetat inca din 1996, in diferite rapoarte internationale, ca de exemplu Comisia Europeana impotriva Rasismului si Intolerantei (ECRI), Rapoartele Comisiei Uniunii Europene, Rapoartele de Tara ale Departamentului SUA asupra libertatii religioase, Rapoartele Natiunilor Unite in diferite domenii. Astfel in Adunarea Generala a AIDRom au fost stabilite ca prioritati comune ale bisericilor si directii de actiune urmatoarele: - Promovare drepturilor populatiei Rroma in relatie cu autoritatile statului
- Facilitarea si sustinerea initiativelor si programelor de educatie ale copiiilor apartinand comunitatilor Rroma
- Imbunatatirea re/integrarii scolare si sociale al copiilor si tinerilor Romi.
Este de asemenea vizibil ca, dupa doua decenii de la schimbarile democratice din Romania, societatea civila are urmatoarele asteptari de la Biserici: - Sa aiba o viziune in abordarea si implementarea dezvoltarii resurselor umane in vederea transformarii mentalitatilor
- Sa fie o alternativa viabila la secularizarea drepturilor
- Sa colaboreze mai mult cu institutiile statului in probleme legate de Uniunea Europeana, Drepturile Omului si multiculturalism
- Sa lupte impotriva Mentalitatii Colective Inadecvate care conduce la stigmatizare si marginalizare si sa dezvolte programe de acest gen
- Sa ia pozitie impotriva discriminarii si sa joace un rol de mediator si facilitator la nivelul comunitatilor si sa determine autoritatile la practici nediscriminatorii.
Problemele mentionate anterior apartin societatii in general. Bisericile, organizatiile minoritatilor, autoritatile – locale si centrale – sunt asteptate sa se implice si sa contribuie la gasirea solutiilor, sa aloce resurse (umane, financiare, de expertiza etc.) iar AIDrom este mandatat sa actioneze pentru cresterea capacitatii de initiativa si operativitate in intampinarea acestor probleme. |