Dacă ave?i un obiect de artă la care ?ine?i ?i vre?i să-i reda?i frumuse?ea de altă dată, apela?i cu încredere la un specialist restaurator, el va ?ti întotdeauna ce tratamente să aplice obiectului ?i cu ce fel de materiale să lucreze. Pentru restaurarea unui tablou sau a unei icoane se parcurg următorii pa?i:– Examinarea vizuală a obiectului pentru a determina tehnica de execu?ie ?i problemele pe care acesta le are;– Se fac fotografii preliminare;– Stabilirea tratamentului ulterior, în func?ie de tipurile de degradare ale lucrarării;– Cură?irea ?i consolidarea suportului de lemn al lucrării (?asiul);– Cură?irea spatelui lucrării,– Dublarea marginilor pânzei, sau dublarea totală (hotarârea se ia în func?ie de gradul de deteriorare al lucrării);– Se fac teste de cură?ire pe portiuni mici ale suprafe?ei pictate;– Cură?irea lucrării ?i îndepărtarea stratului de verni îmbătrânit. Cură?irea se face din aproape în aproape, inlaturând stratul de verni îmbătrânit, dar ?i a depunerilor aderente ?i neaderente (praf, fum, etc.)– Fixarea ?i consolidarea stratului pictural (dacă lucrarea prezintă exfolieri masive, fixarea se va face înainte de cură?ire pentru că riscăm să pierdem din stratul pictural)– Dacă există rupturi ale pânzei, sfâ?ieri, acestea vor fi reparate cu pânze de întărire, dublând suprafa?a.– Chituirea lacunelor ?i a fisurilor– Aplicarea unui strat de verni de retu?– Integrarea cromatică a lacunelor stratului pictural– Vernisarea finală Dacă ?asiul din lemn este degradat, trebuie restaurat ?i acesta, ori înlocuit, în cazul în care nu mai poate fi salvat, pentru că degradarea suportului va duce, inevitbil, la degradarea lucrării. Lemnul, fiind material organic, este supus degradării fizice, dar ?i biologice, constituind hrană pentru insectele xilofage. Înainte de restaurarea unei icoane, dacă aceasta prezintă urme de atac xilofag, va fi supusă unui tratament de biocidare (decontaminare). O pictură pe suport de lemn poate prezenta mai următoarele tipuri de degradări:1. Degradări la nivelul stratului suporta. Atac xilofagb. fracturi ?i tensiuni ale suportului care pot genera fisuri ?i rupturi pe întreaga grosime a panouluic. inserţii metaliced. depuneri aderente şi neaderente pe verso, pe canturi, depuneri de natură biologică2. Degradări la nivelul stratului de preparaţiea. Cracluri de bătrâneţeb. Lacune profunde până la suport şi lacune superficiale între straturile de grundc. Ridicături sub formă de acoperiş3. Degradări la nivelul peliculei de culoarea. Eroziuni, zgârieturi ale peliculei de culoare;b. Lacune datorate pierderii peliculei de culoare odată cu stratul de preparaţie4. Degradări la nivelul peliculei de vernia. Viciu de tehnică: verni neuniformizatb. Depuneri aderente si neaderente Operaţiunile de conservare-restaurare încep prin consolidarea stratului pictural, dupa care urmaează:-Curăţarea verso-ului ?i canturilor-Îndepărtarea inserţiilor metalice-Lipirea blaturilor de lemn-Curăţarea lacunelor stratului pictural-Îndepărtarea depunerilor şi a verniului îmbătrânit-Chituirea lacunelor – completarea stratului pictural-Integrarea cromatică a eroziunilor şi lacunelor chituite-Vernisarea finală |