Repararea blocului motor Curatarea si spalarea blocului motor; Control pentru depistarea defectiunilor. Acestea pot fi: Verificarea deformarea sau corodarea suprafetei de asamblare a blocului cu chiulasa cu o rigla de control si cu ceasul comparator sau cu placa de control; Verificarea fisurilor, crapaturilor sau sparturilor prin proba hidraulica pe stand special, la presiunea de 4 bari; Deformatiile si coroziunile accentuate se rectifica pe masini de rectificat plan; se poate indeparta un strat de maximum 0.25 mm: Repararea fisurilor si sparturilor se poate realiza prin mai multe procedee cand fisurile nu depasesc lungimea de 15-20 cm: sudarea oxiacetilenica; sudarea electrica (la rece);- acoperirea cu rasini epoxidice; etansarea cu solutii usor fuzibile (pentru fisuri mici; etansarea fisurilor mici de suprafata, cu solutii metalice speciale; metalizarea cu zinc topit (pulverizat cu aer la 6 bari); sparturile se pot suda oxiacetilenic sau electric; se pot repara si prin peticire. Dupa reparare, se face din nou proba hidraulica, pe stand, la presiunea de 4 bari. Uzura gaurilor filetate pentru prezoane sau suruburi se inlatura prin refiletare la cota de reparatie sau montarea de bucse speciale. Prezoanele rupte în bloc se extrag prin diverse metode: defiletare cu ajutorul unor dornuri conice sau zimtate, extractoare, etc. Locasurile cuzinetilor pentru lagarele paliere uzate sau deformate se remediaza prin alezare la treapta de reparatie, pe masina de alezat orizontala. Când uzurile sunt prea mari locasurile lagarelor se încarca prin sudare electrica, se monteaza capace noi si se alezeaza la cota nominala. Lagarele arborelui cu came, prin uzare , vor avea o conicitate si ovalitate fata de fusurile arborelui. Remedierea consta în demontarea si montarea altora corespunzatoare cotei de reparatie. Locasurile tachetilor care se uzeaza se alezeaza la cota de reparatie sau se preseaza bucse, iar alezarea se face la cota nominala. La cele amovibile procedeul este asemanator. Remedierea cilindrilor consta în alezarea si hoinuirea acestora. Camasile de cilindru se dezîncrusteaza în solutii alcaline la temperatura de 80 grade C , dupa ce , se curata, în prealabil, de calamina. Blocul motor cu cilindrii nedemontabili se fixeaza direct sau pe masa masinii de alezat, iar camasile de cilindru cu ajutorul unor dispozitive. Masina de alezat este verticala si poate lucra cu unul sau doua cutite. Blocurile motor cu cilindrii nedemontabili se pot camasui si realeza la cota nominala. Cilindrii sunt alezati la 2-3 sau chiar sase cote de reparatie. |