Leonte Oana Madalina - Cabinet de avocat Bucuresti Afisari: 393
Categorie: AFACERI >> Avocati, juristi Vizitatori: 226
Harta: Localizare pe harta Romaniei
-------------------------
Contact: Adresa
 
Str. Apusului, nr. 27, sector 6,
-------------------------
Phone: Telefon
  0722236175
-------------------------
Web: Internet
  email: office@avocat-firme.info
  site: www.avocat-firme.info

 
Infiintare PFA  
Detalii  

Vrei sa iti infiintezi un PFA sau o Intreprindere Individuala si nu stii care sunt actele necesare si ce costuri implica? Iti prezentam astazi un scurt ghid informativ, realizat de Asociatia Profesionala a Economistilor si Contabililor din Romania.

I. Avantaje si dezavantaje PFA

Principalele avantaje ale infintarii unui PFA sau a unei intreprinderii individuale sunt:

• Costurile cu infintarea sunt mai mici decat cele pentru infintarea unei societati comerciale;• Nu este necesar un capital social;• Documentatia pentru obtinerea Certificatului de inregistrare este mult mai simpla;• Gestionarea este mult mai simpla decat la o societate comerciala;• Nu este necesara justificarea folosirii banilor ( banii pot fi utilizati in scopuri personale in momentul incasarii).

Principalele dezavantaje ale infiintarii unui PFA sau a unei intreprinderi individuale sunt:

• Datoriile PFA-ului pot fi recuperate din averea proprie a persoanei fizice.• La infintare, este necesara justificarea experientei/pregatirii profesionale pentru fiecare cod CAEN ales.

 II. Etape

• Inregistrarea propriu-zisa - se face la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Formularele si lista documentelor necesare se gasesc pe pagina www.onrc.ro.• Inregistrarea fiscala – se face la ANAF prin competarea declaratiei 070 „Declaratie de înregistrare fiscală/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfăşoară activităti economice în mod independent” si a declaratiei 220” Declaratie privind venitul estimat “, in maxim 15 zile de la ridicarea documentelor de la Registrul Comertului.

III. Fiscalitate

1. Impozit pe venit

Cota de impozit este de 16%.

Se utilizeaza doua forme de impozitare: 1.1. Sistemul real

• La infintare sau la inceputul anului ( pana la 31 ianuarie ), se depune declaratia 220 cu venituri si cheltuieli estimate. Pe baza acestei declaratii, ANAF emite decizia de plati anticipate. Pana pe 15 mai a anului urmator, pe baza registrului de incasari si plati, se completeaza declaratia 200, pe baza careia, ANAF emite decizia anuala de plata.• In cazul PFA, venituri impozabile sunt sumele incasate in anul de raportare, indiferent de perioada in care acestea au fost facturate, iar cheltuielile deductibile sunt cele efectuate in scopul desfasurarii activitatii, platite in anul de raportare, indiferent de perioada la care se refera. • Persoanele impozitate in sistem real au obligatia organizarii contabilitatii in partida simpla.

1.2. Sistemul pe baza normelor anuale de venit

• Norma de venit este un barem stabilit anual de DGFP pe baza caruia se calculeaza impozitul pe venit ce trebuie platit;• Important! – un pfa inregistrat in sistem real, poate sa treaca la sistemul pe baza normelor de venit doar dupa 2 ani fiscali consecutivi;• Persoanele impozitate pe baza normelor de venit nu au obligatia organizarii contabilitatii in partida simpla si in consecinta nu au obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat (200);• In cazul in care persoana fizica desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri comerciale, venitul net se stabileste prin insumarea normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati;• In cazul in care persoana fizica desfasoara o activitate impusa pe baza normelor de venit si o alta activitate independenta venitul net anual se determina in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Indiferent de forma de impozitare, impozitul pe venit se plateste trimestrial, cu urmatoarele termene: 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie, 15 decembrie.

 2. CASS ( contributia de asigurari sociale de sanatate)

Cota de taxa este 5.5% aplicata asupra bazei de impunere.• Baza de impunere si termenele de plata sunt aceleasi ca si cele aferente impozitului pe venit;• Dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contributia, aceasta nu poate fi mai mica decât cea calculată la un salariu de bază minim brut pe tară, lunar. Salariul minim brut pe tara pentru anul 2011 este de 670 lei. Dupa primirea Deciziei de impunere de la ANAF, aceasta trebuie depusa anual, in copie, la Casa de Sanatate, ca document justificativ privind veniturile realizate, concomitent cu Declaratia anexa 5( de pe adresa www.casmb.ro )

 3.CAS ( contributia de asigurari sociale – pensii)

Cota de taxa este este de 31.3% aplicat asupra sumei lunare asigurate.

• In sistemul public de pensii sunt asigurate in mod obligatoriu persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, in situatia in care nu beneficiaza de o alta forma de asigurare ( contract de munca, pensie, etc). Persoanele fizice autorizate sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna Declaratia individuala de asigurare in temen de 30 de zile de la data incadrarii in situatia respectiva;• Persoanele fizice autorizate care au si contract de munca, nu au obligatia sa declare si sa plateasca CAS;• Suma asigurata este stabilita de asigurat prin declaratia individuala de asigurare, dar aceasta nu poate fi mai mica decat suma reprezentand 35% din salariul mediu brut pe economie si nici mai mare decat suma reprezentand de 5 ori salariul mediu brut pe economie, si anume, poate fi orice suma cuprinsa in intervalul: 708 lei si 10.110 lei.• Plata contributiei se efectueaza lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata. ATENTIE ! Contributiile obligatorii platite reprezinta cheltuieli deductibile in anul in care au fost efectuate platile.

4. Taxa pe valoarea adaugata ( TVA )

Persoana fizica autorizata se poate inregistra neplatitor sau platitor de TVA ( lunar sau trimestrial), dupa optiune.

ATENTIE ! Cei care se inregistreaza neplatitori de TVA, trebuie sa se inregistreze ca platitori in cazul in care depasesc plafonul de TVA , in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care s-a atins sau depasit plafonul.

ATENTIE ! Cifra de afaceri pe baza careia se calculeaza plafonul de TVA este diferita de venitul brut care sta la baza calcularii impozitului pe venit. Cifra de afaceri a unei PFA este suma facturilor emise.

Efectele nerespectarii acestei obligatii pot fi majore!

• Plafonul de TVA este echivalentul a 35.000 euro , calculat la cursul din data aderarii Romaniei la UE, rotunjita la mia de lei superioara, adica 119.000 lei pentru un an fiscal intreg;• In cazul in care PFA este infintat in cursul anului, plafonul de TVA, se ajusteaza proportional cu perioada cuprinsa intre momentul infintarii si finalul anului;• In cazul in care o persoana inregistrata in scopuri de TVA ( platitor de TVA ), nu depaseste in cursul unui an calendaristic plafonul de TVA, poate solicita pana la data de 20 ianuarie a anului urmator scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA va fi valabila incepand cu 1 februarie.

 ATENTIE ! Operatiunile scutite de TVA sunt stabilite in Codul Fiscal la art.143. Veniturile obtinute din activitatile enumerate mai jos nu impun inregistrarea in scopuri de TVA indiferent daca valoarea lor depaseste sau nu plafonul de 119.000 lei intr-un an fiscal.

• Cabinete medicale, stomatologice, societati care se ocupa cu transportul bolnavilor• Activitati de invatamant, prestari de bunuri si servicii catre aceste institutii si meditatii acordate in particular• Servicii sau livrari legate de protectia sociala, a copiilor si tinerilor• Servicii legate de activitatile sportive• Servicii culturale• Servicii de natura financiar-bancara• Servicii in asigurari• Activitati de inchiriere, arendare, concesionare • Livrari de constructii sau terenuri cu constructii care nu sunt noi ATENTIE ! Intentia de a efectua operatiuni economice intracomunitare implica inregistrarea in scopuri de TVA cf. art 153 sau 153/1 si inscrierea in Registrul Operatorilor Intracomunitari in conformitate cu art. 158/2 .

IV. Obligatii declarative

• Declaratia 220 – Declaratie privind venitul estimat;• Decaratia 200 – Declaratie privind veniturile realizate din Romania;• Declaratia privind obligatiile de constituire şi plata la FNUASS;• Declaratia individuala de asigurare sociala ( CAS);• Declaratia 392A- Declaratie informative privind livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în anul precedent; *• Declaratia 392B- Declaratie informativa privind livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în anul precendent;• Declaratia 300 - Decont de taxa pe valoarea adaugata;*• Declaratia 394 – Declaratie informativa privind livrările /prestările şi achizitiile efectuate pe teritoriul national. *

*)Aceste declaratii se intocmesc de catre platitorii de TVA.

In functie de specificul activitatii, de schimbarile intervenite in situatia fiscala, sau de statutul de angajator, este necesara intocmirea unor declaratii suplimentare.

V. Registre obligatorii

• Registrul unic de control• Registrul de incasari si plati ( acesta nu este un registru obligatoriu pentru persoanele impozitate pe baza normelor anuale de venit).• Registrul inventar

 ATENTIE ! Orice activitate desfasurata de o persoana fizica, poate fi reconsiderata ca fiind activitate dependenta daca :• Se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit;• Foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit;• Platitorul de venit suporta cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit,• Platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, vor fi recalculate si platite, fiind datorate SOLIDAR de catre platitorul si beneficiarl de venit.

Activitatile care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe potrivit Legii 8/1996 privind dreptul de autor  nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente.

 
Galerie foto (1)
[Image #1]
 
contract de prestari servicii  |  intreprindere individuala  |  tranzactii partaj  |  Act aditional  |  Acte aditionale  |  Acte aditionale societati comerciale  |  Acte firma  |  Acte societati comerciale  |  Actiuni comerciale  |  Actiuni divort  |  Actiuni in anulare   |  Actiuni in constatare  |  Actiuni in pretentii  |  Activitati comerciale  |  Activitati conexe  |  Activitati culturale  |  Activitatile conexe  |  Actul constitutiv al societatii  |  Administrare baza date  |  Alegerea formei societatii  |  Angajarea in munca  |  Anulare acte juridice  |  Anularea contractului  |  Aporturi capital social  |  Asigurare constructii  |  Asigurari activitati comerciale  |  Asigurari bunuri  |  Asigurari comerciale  |  Asigurari medicale  |  Asigurari munca  |  Asigurari sanatate  |  Asigurari sociale   |  Asigurari sociale de pensii  |  Asigurari sociale de sanatate  |  Asigurari societati  |  Asigurari stomatologice  |  Asistenta actiuni divort  |  Asistenta juridica  |  Asistenta juridica consultare reprezentare  |  Asistenta juridica drept civil  |  Asistenta juridica drept penal  |  Asistenta juridica dreptul familiei  |  Asistenta juridica executari silite  |  Asistenta juridica infiintare societati comerciale  |  Asistenta juridica si consultanta  |  Asistenta juridica si reprezentare  |  Asistenta juridica uzucapiune  |  Asistenta si reprezentare juridica  |  Asociatii proprietari  |  Asociatii si fundatii  |  Atestare acte  |  Atestare acte juridice  |  Autorizatii functionare  |  Avocat societati comerciale  |  Avocati juristi  |  Baza de impozitare  |  Capital social  |  Capitalul social al firmei  |  Casa de pensii   |  Cass declaratii  |  Cerere executare silita imobiliara  |  Cererea oricarui asociat  |  Cereri de suspendare  |  Cereri imobiliare  |  Cereri si plangeri penale  |  Certificat de mostenitor  |  Cesiune parti sociale  |  Cesiune parti sociale,actiuni  |  Cesiuni firme  |  Cheltuielile de deplasare  |  Cifra de afaceri   |  Cod caen  |  Codul fiscal  |  Constructii comerciale  |  Constructii social culturale  |  Consultanta contracte cesiune  |  Consultanta contracte comerciale  |  Consultanta drept societar  |  Consultanta insolventa firme  |  Consultanta si reprezentare juridica  |  Consultanta societati comerciale  |  Consultanta stabilirea paternitatii  |  Consultanta, asistenta juridica  |  Contabilitatea registrului casa  |  Contestatii executare silita  |  Contracte civile  |  Contracte colective de munca  |  Contracte comodat  |  Contracte de baza  |  Contracte garantie imobiliara notar  |  Contracte inchiriere  |  Contracte individuale de munca  |  Contracte vanzare cumparare  |  Contractele colective de munca  |  Contractele de munca  |  Contractele individuale de munca  |  Contributia asigurari sociale sanatate  |  Control fiscal  |  Creante comerciale  |  Cursul de asigurari   |  Datele de identificare   |  Datorii si creante   |  Declararea nulitatii  |  Declararea nulitatii societatii  |  Declaratii cont  |  Declaratii venit  |  Dificultati comerciale   |  Dizolvare firma  |  Dizolvarea societatii  |  Dizolvarea, lichidarea  |  Domeniul dreptului civil  |  Drept civil  |  Drept de autor  |  Drept penal  |  Drept societar   |  Dreptul de autor  |  Dreptul de autor si drepturile conexe  |  Dreptul familiei  |  Dreptul muncii  |  Drepturi autor  |  Drepturi de autor   |  Durata societatii  |  Economie meditatii  |  Executari silite  |  Falimente societati comerciale  |  Falimentul societatii  |  Firma schimbare certificat inregistrare  |  Firme infiintare  |  Fizica meditatii  |  Hotararea adunarii generale  |  Hotararea tribunalului  |  Hotarari aga  |  Iesire din indiviziune  |  Iesire indiviziune  |  Impiedica functionarea societatii  |  Impozit profesii  |  Impozit venit  |  Impozitul pe venit   |  Inceputul anului fiscal  |  Indemnizatia de concediu de odihna  |  Infiintare firme  |  Infiintare societate  |  Infiintare societate comerciala  |  Infiintarea societatilor comerciale  |  Infiintari asociatii  |  Infiintari firme  |  Infiintari fundatii  |  Infiintari ong  |  Infiintari srl  |  Infractiuni legi speciale  |  Infractiuni prevazute in codul penal   |  Inregistrare de societati comerciale   |  Inregistrare fiscala   |  Inregistrare mentiuni  |  Inregistrarea de asociatii  |  Intocmirea facturilor  |  Intocmirea registrului casa  |  þntocmirea registrului evidenta fiscala  |  Investigatie antecedente comerciale  |  Lichidare firma  |  Lichidare voluntara  |  Litigii de munca   |  Litigii munca  |  Lucrari si servicii  |  Majorare pensie intretinere  |  Mentiuni la registrul comertului  |  Motive temeinice  |  Munca cu forme legale  |  Munca si asigurari sociale   |  Munca temporara  |  Neintelegerile grave dintre asociati  |  Obiectului de activitate al societatii   |  Obligatiile salariale  |  Oficiul registrului comertului  |  Oficiul roman drepturile de autor  |  Oficiului registrului comertului  |  Organisme autonome asigurari sociale  |  Parti sociale   |  Pensie de intretinere  |  Pensie intretinere minor  |  Persoana fizice autorizata  |  Persoanelor fizice si juridice  |  Plangeri penale  |  Prestari servicii medicale  |  Pret promotional  |  Procese de divort sau partaj  |  Program de vizitare minor  |  Protectia datelor   |  Punere sub interdictie  |  Radiere firma  |  Radierea societatii  |  Radieri puncte lucru  |  Recodificari caen  |  Recuperari creante  |  Recuperari creante civile  |  Redactare contracte comerciale  |  Redactare acte   |  Redactare acte aditionale  |  Redactare actiuni  |  Redactare atestare act constitutiv  |  Redactare atestare contracte  |  Redactare cereri si actiuni  |  Redactare contracte comerciale  |  Redactare societati comerciale  |  Redactarea actului constitutiv  |  Redactarea de acte juridice  |  Registru de casa  |  Registrul comertului  |  Registrul national evidenta testamentelor autentice  |  Relatiile de familie  |  Reprezentare in fata instantelor   |  Reprezentare dreptul familiei  |  Reprezentare dreptul muncii  |  Reprezentare in fata instantelor de judecata   |  Reprezentare in litigii   |  Reprezentare juridica  |  Reprezentare juridica litigii munca  |  Reprezentare partaje  |  Reprezentare procese civile  |  Salariul de baza  |  Schimbare sediu social  |  Sediul societatii comerciale  |  Sediul social  |  Servicii bancare  |  Servicii conexe  |  Servicii juridice  |  Servicii la domiciliu  |  Servicii medicale  |  Servicii stomatologice  |  Servicii suplimentare  |  Sistem public pensii  |  Sistemul asigurari sociale sanatate  |  Societate de avocatura  |  Societate de avocatura bucuresti  |  Societatea insolventa   |  Societati asigurari  |  Societati asigurari medicale  |  Somatii de plata  |  Somatii plata  |  Specimen semnatura  |  Stabilire domiciliu minor  |  Stabilire pensie intretinere  |  Stabilire pensie minor  |  Stabilire program vizitare minor  |  Suspendarea activitatii   |  Taxa valoarea adaugata  |  Terenuri sportive  |  Tranzactii imobiliare  |  Zile de concediu efectuate  | 
Inapoi la GHIDUL SERVICIILOR
Email: Parola:
 


 
Nume firma  
Nume site ~ www.ghidul.ro/  
  Exemplu: www.ghidul.ro/nume-firma  
Persoana de contact  
Telefon  
Email  
  * Toate campurile sunt obligatorii.  
In cel mai scurt timp veti fi contactat de catre redactie.