Ce evaluam? Tulburari pervazive de dezvoltare caracterizate prin deficite prezente în aria de socializare, comunicare si prezenta a numeroase comportamente stereotipe si ritualice asociate cu Tulburari de integrare senzoriala. Cum evaluam? Când evaluam persoanele cu TSA, în scopul de a face un psihodiagnostic sau dezvoltarea unui plan de interventie educational pentru acea persoana, este esential sa folosim instrumente de evaluare care sa fie fiabile, validate stiintific si standardizate. Un test valabil este acela care evalueaza de fapt ceea ce se pretinde a se evalua. Acest lucru este foarte important atât din perspectiva evaluatorilor cât si al celor care solicita evaluarea, respectiv parinti, persoane. Evaluarea are la baza atât metodele directe – Observatia cât si Metode indirecte reprezentate de administrarea unor teste standardizate, la care vor raspunde parintii sau persoanele de referinta. Instrumentele utilizate evalueaza abilitatile individuale, precum si comportamentele problema. Evaluarea initiala în cazul existentei unui diagnostic medical are drept scop stabilirea nivelului de dezvoltare si al abilitatilor prezente în repertoriul copilului în vederea stabilirii planului de interventie personalizat. Planul de interventie personalizat cuprinde obiective reprezentate de comportamente observabile si masurabile care urmeaza sa fie predate, precum si criteriile de masterare ale acestora. Evaluarea de etapa utilizeaza acelasi instrumente folosite la evaluarea initiala în vederea compararii datelor obtinute la fiecare evaluare. METODOLOGIA 1. Interviul clinic structurat de dezvoltare BASC -2 (chestionar / parinti) 2. Inventarul PDDBI, Ira L.Cohen, PhD, and Vicki Sudhalter, PhD vârste 2 – 12, 5ani, parinte, profesor (educator), scoruri în concordanta cu diagnosticul pentru: - abilitati de comunicare sociala (de exemplu, joaca, social , contactul vizual, atentie împartasita, competentele lingvistice si de conversatie),
- comportamente problematice care pot sa apara în autism dar si în alte tulburari (de exemplu, anxietate, agresivitate, hiperactivitate, probleme de dormit),
- se va contura un profil comportamental care ne ofera informatii cu privire la competentele existente si la cele care trebuie dezvoltate (punctele forte si punctele slabe) – timp scorare 30-40 minute. Instrument de tip B
3. SCQ – Chestionar de comunicare sociala, Sir.Michael Rutter,M.D, FRS Catherine Lord, Ph.D (chestionar parinti), masoara comportamente specifice în arii precum: - Interactiunea sociala,
- Comunicare,
- Comportamente
si ofera un indicator rezonabil al severitatii simptomelor. Instrument tip B 4. Scala de evaluare a autismului în copilarie CARS – editia 2, Eric Shopler Ph.D, Robert J. Reichier, Barbara Rochen Renner ( vârsta 2 ani – 15,9 ( Masibov at all – studii 1989), masoara 15 arii care definesc criteriile de încadrare în autism si masoara nivele de la lipsa autism, moderat si sever afectat. CARS este un instrument clinic de screening de evalaure. 5. Evaluarea comportamentului verbal VB-MAPP, Mark L. Sundberg, Ph.D., BCBA, evalueaza abilitatile de comunicare din perspectiva operatorilor verbali.Vârste cuprinse între 0 – 18 luni, 18 – 30 luni, 30 – 48 luni la care se raporteaza instrumentul de evaluare si cuprinde 170 repere de învatare si lingvistice, evaluarea barierelor de învatare, a tranzitiilor si masoara 18 domenii ceea ce conduce la monitorizarea progresului si constituirea unui plan de interventie. Rezultatele VB-MAPP vor conduce la implementarea unui plan de interventie pentru dezvoltarea unui limbaj corespunzator, competente sociale si abilitati de învatare. 6. PEP – 3 Profilul psihoeducational, Evaluarea individualizata psihoeducationala TEACCH a copiilor cu Tulburare din Spectrul Autist, Eric Shloper, Margaret D. Lasing, Robert R. Reichler, Lee M. Marcus.Evaluare directa se realizeaza de catre specialist si pune în evidenta raspunsurile la cei 179 itemi (promovat, emergent, nu promoveaza) si heteroevaluarea (parinte) si masoara nivelul actual de dezvoltare, categorii de diagnostic, problemele comportamentale, abilitati de autoîngrijire si comportamente adaptative. Evaluarea punctelor tari si slabe conduc la comfirmarea diagnosticului, construirea IEP si stabilirea nivelului de dezvoltare/adaptare raportat la vârsta cronologica a copilului.Vârsta 2 -7 ani. Instrument de tip B. 7. Evaluarea se finalizeaza prin coroborarea datelor si întocmirea Raportului de psihodiagnostic, IEP si consilierea familiei. 8. Durata: 20 ore ( în mediul structurat si nestructurat – mediul natural) |