Functionarea instalatiilor de aer conditionat pentru vehicule - Instalatiile de AC pentru vehicule sunt concepute pentru a indeplini doua functii de baza: racirea habitaclului la o temperatura inferioara mediului exterior si deumidificarea aerului din habitaclu.
- Pentru a indeplini aceste functii, instalatia de aer conditionat trebuie sa contracareze efectele caldurii nedorite si umiditatea relativa din masina.
Caldura nedorita - Caldura poate intra in habitaclu prin radiatie
- Caldura radiata de soare intra prin acoperis, ferestre si elementele caroseriei
- Caldura radiata de catre asfalt incalzeste masina prin podea
- Pasagerii incalzesc habitaclul prin caldura degajata de corp sau prin conductivitate
- Caldura degajata de motor intra in habitaclu prin bord
- Caldura degajata de sistemul de evacuare intra in habitaclu prin podea
Umiditatea relativa a aerului Umiditatea relativa a aerului este foarte importanta pentru comfortul soferului si al pasagerilor. Nivelul ideal de umiditate este de 60%, pentru ca la acest nivel aerul poate absorbi transpiratia. Rolul aerului conditionat este de a mentine un nivel comfortabil de umiditate. Evaporarea Evaporarea este procesul prin care un lichid este transformat in vapori. Daca apa fierbe se evapora si se transforma in abur, iar vaporii produsi absorb caldura. Daca incalzirea continua, temperatura apei nu va creste, se va mari in schimb viteza cu care apa se evapora. Condensarea Condensarea este procesul prin care vaporii sunt raciti si devin lichid. Daca, spre exemplu, vaporii rezultati prin fierberea apei sunt raciti, ei se vor lichefia, devenind apa. Evaporarea si condensarea refrigerantului Apa nu este potrivita pentru sistemele de aer conditionat, deoarece temperatura de fierbere este prea mare. Chiar si la presiuni foarte scazute, efectul obtinut prin evaporare nu poate fi folosit pentru racire. Din acest motiv se folosesc refrigeranti speciali. Acestia se evapora la temperaturi foarte scazute (R134a fierbe la –27°C, la presiune atmosferica normala. Temperatura de evaporare variaza in functie de presiune. Circulatia refrigerantului Caldura din habitaclu, absorbita in timpul evaporarii, trebuie dispersata in atmosfera si vaporii de refrigerant trebuie transformati (condensati) in lichid. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, refrigerantul din instalatia de AC trebuie sa circule permanent prin circuit. |