Când AC este în funcţiune refrigerantul este permanent circulat , trecând prin următoarele etape: Compresorul trage vapori de refrigerant relativ reci, la presiune joasă şi îi comprimă, provocând o importantă creştere de temperatură. Refrigerantul fierbinte, la presiune înaltă din compresor intră în partea de sus a condensatorului şi circulă în jos prin tuburile de răcire. Căldura creată prin compresie şi cea absorbită în ciclul anterior de răcire este disipată. Temperatura refrigerantului coboară şi condensează înainte de ieşi din condensator ca refrigerant lichid la presiune înaltă. Aerul rece este împins prin lamelele condensatorului fie prin deplasarea vehiculului, fie de ventilatorul de pe condensator. Astfel se asigură funcţionarea condensatorului în orice condiţii. Refrigerantul lichid cu presiune înaltă din condensator intră în „orifice tube”, care injectează numai o anumită cantitate în evaporator. Pe măsură ce presiunea scade, refrigerantul lichid se evaporă şi absoarbe căldura din evaporator Aerul cald din habitaclu este împins prin lamelele evaporatorului de către ventilator şi se răceşte pe măsură ce căldura este absorbită de către refrigerantul care se evaporă. Aerul răcit şi deumidificat este suflat în habitaclu. Umezeala din aerul cald condensează pe suprafaţa evaporatorului şi se scurge din cutia evaporatorului. Vaporii de refrigerant relativ calzi şi la presiune scăzută ies din evaporator şi sunt recirculaţi. Deoarece orfice tube are o dimensiune fixă, nu se poate garanta că refrigerantul care iese din evaporator este complet evaporat. Ca urmare este trecut prin acumulator unde este filtrat şi uscat, şi unde are loc evaporarea completă (refrigerantul lichid strică compresorul). După ce iese din acumulator, refrigerantul este recirculat. Refrigerantul aflat la presiuni joase este monitorizat de senzori din acumulator. Refrigerantul aflat la presiuni înalte este monitorizat de senzori aflaţi înainte de orifice tube. |