Când AC este în funcţiune refrigerantul este permanent circulat , trecând prin următoarele etape: Vaporii de refrigerant, de temperatură relativ scăzută şi presiune mică sunt traşi în compresor şi comprimaţi. În timpul comprimării, temperatura vaporilor creşte semnificativ. Refrigerantul fierbinte, la presiune înaltă din compresor intră în partea de sus a condensatorului şi circulă în jos prin tuburile de răcire. Căldura creată prin compresie şi cea absorbită în ciclul anterior de răcire este disipată. Temperatura refrigerantului coboară şi condensează înainte de ieşi din condensator ca refrigerant lichid la presiune înaltă. Aerul rece este împins prin lamelele condensatorului fie prin deplasarea vehiculului, fie de ventilatorul de pe condensator. Astfel se asigură funcţionarea condensatorului în orice condiţii. Refrigerantul lichid care iese din condensator ajunge în filtru/acumulator, unde este filtrat şi uscat. Vaporii de refrigerant ajung în partea de sus a filtrului, iar lichidul se adună în partea de jos. Lichidul pleacă prin tubul central. Refrigerantul lichid la presiune înaltă din filtru intră în valva de expansiune şi o anumită cantitate este injectată în evaporator. Valva de expansiune simte temperatura vaporilor care ies din evaporator şi cantitatea este modificată pentru a permite evaporarea completă a refrigerantului. Pe măsură ce presiunea scade, refrigerantul lichid se evaporă şi absoarbe căldura din evaporator Aerul cald din habitaclu este împins prin lamelele evaporatorului de către ventilator şi se răceşte pe măsură ce căldura este absorbită de către refrigerantul care se evaporă. Aerul răcit şi deumidificat este suflat în habitaclu. Umezeala din aerul cald condensează pe suprafaţa evaporatorului şi se scurge din cutia evaporatorului. Vaporii de refrigerant relativ calzi şi la presiune scăzută ies din evaporator şi sunt recirculaţi. Refrigerantul aflat la presiuni înalte este monitorizat de senzori din sistem. |