CNPAS administrează şi gestionează sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi a fost creată prin Legea nr. 19/2000. Organigrama CNPAS Structura organizatorica a CTP Evaluare CTP Conducere CNPAS Sediul CNPAS se află în Bucureşti. Sistemul include şi o reţea teritorială, respectiv Casa de Pensii a Mun. Bucureşti şi casele judeţene şi locale de pensii, care constituie servicii publice investite cu personalitate juridică. Ministrul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei are rolul principal in procesul decisional referitor la administrarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Ministrul este indrituit să transfere anumite atributii bugetare conducătorului executiv al CNPAS. De asemenea, îndeplinirea responsabilităţilor CNPAS face obiectul controlului ministerului. Administrarea curentă este asigurată de un Preşedinte (care este şi secretar de Stat în Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei) şi de un Consiliu de Administraţie format din 19 membri (inclusiv Preşedintele). Membrii Consiliului de Administraţie sunt reprezentanţi ai Guvernului, organizaţiilor patronale, sindicale şi de pensionari reprezentative la nivel naţional. Sunt desemnaţi pe o perioadă de 4 ani, dar pot fi revocaţi de către cei care i-au desemnat. CNPAS îşi elaborează statutul propriu care se aprobă prin Hotărâre de Guvern. Statutul stabileşte atribuţiile Consiliui de Administraţie şi ale Preşedintelui CNPAS, modul de organizare şi funcţionare al CNPAS precum şi atribuţiile caselor judeţene de pensii. CNPAS are rolul principal în administrarea majorităţii prestaţiilor de asigurări sociale, incluse în conceptul de ?securitate socială? de către legislatorul comunitar. Deţine un rol cheie în asigurarea resurselor necesare pentru mecanismele de protecţie socială , în stabilirea unor proceduri detaliate, în finanţarea şi organizarea sistemului conform legislaţiei şi practicii naţionale. Principalele responsabilităţi ale CNPAS sunt: - îndrumarea şi monitorizarea aplicării dispoziţiilor legale de către casele teritoriale de pensii şi de către persoanele fizice şi juridice investite cu drepturi şi obligaţii în domeniu;
- colectarea şi virarea contribuţiilor de asigurări sociale pentru asiguraţii individuali şi a altor venituri, potrivit legii;
- furnizarea datelor necesare pentru fundamentarea şi elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat;
- organizarea evidenţei naţionale a contribuabililor la sistemul public precum şi a drepturilor şi obligaţiilor de asigurări sociale;
- îndrumarea şi monitorizarea reexaminărilor medicale şi a activităţilor de recuparare a capacităţii de muncă;
- reprezentarea în faţa instanţelor;
- elaborarea de rapoarte pentru Guvern şi partenerii sociali;
- aplicarea acordurilor internaţionale de asigurări sociale la care România este parte şi dezvoltarea relaţiilor cu autorităţile similare de asigurări sociale din alte ţări;
- organizarea selecţiei şi perfecţionării profesionale pentru personalul propriu;
- implementarea, extinderea, întreţinerea şi protecţia sistemelor automate de calcul şi de evidenţă;
|