ACCESUL LA PROPRIUL DOSAR ÎNTOCMIT DE SECURITATE • De ce este important dreptul de acces la dosarul întocmit de fostele organe de Securitate? • Cine poate solicita accesul la dosar? • Ce trebuie să cuprindă cererea pentru accesul la propriul dosar: • Ce documente pot fi anexate la cerere? • Ce se poate solicita prin cerere? De ce este important dreptul de acces la propriul dosar întocmit de fostele organe de Securitate? – Îţi oferă posibilitatea elucidării propriului trecut sau al familiei tale. – Contribuie la deconspirarea structurilor şi acţiunilor Securităţii. – Este o lecţie de istorie şi de viaţă pentru generaţiile tinere. Cine poate solicita accesul la dosar? – Orice cetăţean român. – Orice cetăţean străin care a avut cetăţenie română după 1945. – Orice cetăţean al unei ţări membre a NATO sau a UE care este: – Titularul dosarului . – Soţul supravieţuitor sau rudă până la gradul al IV-lea inclusiv a persoanei decedate titulară de dosar ori moştenitorul său testamentar. – Reprezentant al solicitantului, împuternicit cu procură specială şi autentificată la notariat, dacă exercitarea dreptului de acces la dosar nu se face personal. • Ce trebuie să cuprindă cererea pentru accesul la propriul dosar: Cererea pentru accesul la propriul dosar trebuie să cuprindă: – Numele şi prenumele petiţionarului. – Data şi locul naşterii. – Numele şi prenumele părinţilor. – Domiciliul actual. – Alte date de contact: număr de telefon, fax, adresă de e-mail. Cererea pentru accesul la dosarul altei persoane trebuie să cuprindă: – Datele petiţionarului – Numele şi prenumele petiţionarului. – Data şi locul naşterii. – Numele şi prenumele părinţilor. – Domiciliul actual. – Alte date de contact: număr de telefon, fax, adresă de e-mail. – Datele persoanei la dosarul căreia se solicită accesul – Numele şi prenumele persoanei la dosarul căreia se solicită accesul. – Eventuale schimbări anterioare ale numelui. – Data şi locul naşterii. – Numele şi prenumele părinţilor. La cerere se anexează următoarele documente, în copie simplă: – Pentru accesul la propriul dosar: – actul de identitate (buletin de identitate, carte de identitate, paşaport). – documentul care atestă cetăţenia (certificat de naştere sau alt act), pentru cetăţenii străini care după 1945 au avut cetăţenie română. – procură specială şi autentificată la notariat, dacă petiţionarul acţionează prin mandatar. Pentru acces la dosarul altei persoane: – act de identitate al solicitantului. – certificat de deces al persoanei la dosarul căreia se solicită accesul. – acte doveditoare ale rudeniei sau statutului de soţ supravieţuitor ori ale calităţii de moştenitor testamentar (certificate de naştere, certificate de căsătorie, testament, certificate de deces, acte de identitate, alte acte). – procură specială şi autentificată la notariat, dacă petiţionarul îndreptăţit acţionează prin mandatar. Prin cerere se poate solicita: – Studierea dosarelor sau a oricăror materiale întocmite de organele de securitate în perioada 06.03.1945 – 22.12.1989; – Eliberarea unor copii certificate de pe înscrisuri aflate în aceste dosare sau în alte materiale, pe suport de hârtie sau electronic; – Stabilirea identităţi agenţilor de securitate şi a colaboratorilor care au contribuit cu informaţii la completarea respectivului dosar; – Verificarea calităţii de lucrător al Securităţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului. |