Procedurile de regenerare pentru un filtru de particule se incadreaza la categoria de servicii de diagnoza, testare si reparatii auto computerizate cu caracter mobil, in sensul ca se poate desfasura chiar si la un domiciliu sau la un sediu din Bucuresti sau din Ilfov daca se doreste, sau daca se impune acest lucru. Regenerarea filtrului de particule e caracteristica doar autovehiculelor cu propulsoare diesel, care sunt echipate cu un astfel de sistem si care - de regula - indeplinesc norme de poluare mai ridicate (Euro 5 si urmatoarele). Sunt, insa si unele masini catalogate ca fiind Euro 4 si care au evacuarea dotata – totusi - cu filtru de particule (ex: Audi A8 – 3.0L diesel / 2004, etc.). Procesul de regenerare, adica de autocuratare, se poate realiza in doua moduri diferite, in functie de natura constructiva a acestui sistem: prin postinjectia motorinei in cilindrii in timpul evacuarii gazelor din acestia astfel incat combustibilul ajunge sa arda la contactul cu filtrul incins, sau prin injectarea direct pe elementul filtrant - de asemenea - incins a unei substante chimice (uree), care la contactul cu acesta il “incinereaza”, provocand astfel cate o decolmatare a sa in proportie de 80-90%, restul de 10-20% acumulandu-se in timp si facand mai apoi imposibila utilizarea filtrului. Regenerarea are loc doar dupa ce anumiti parametrii (grad de umplere si temperatura a elementului filtrant, temperatura a agentului de racire din motor, nivel suficient de aditiv in rezervorul special destinat, etc.) ating anumite valori. Initierea acestui process poate fi determinata in doua moduri: “natural” – la atingerea parametrilor aratati prin “hotararea” calculatorului care controleaza injectia de combustibil, sau “fortat” (la comanda data de un echipament de diagnoza auto) cand acesta din urma refuza sa mai porneasca “regenerarea naturala”, fie datorita unui numar prea mare de astfel procese incepute si neterminate (intrerupte), fie datorita neatingerii intr-un parcurs indelungat a conditiilor de realizare (parametrii aratati nu ating valorile cerute). In cea de-a doua situatie, in functie de marca si modelul autovehiculului trebuiesc indeplinite anumite conditii de siguranta cu privire la buna desfasurare a curatarii elementului filtrant, daca acesta se realizeaza pe loc, cum ar fi: - pozitionarea masinii pe o suprafata neinflamabila (ciment, asfalt, etc.) si pregatirea in apropiere a unui stingator de incendiu, deoarece exista riscul ridicat de aprindere a unor materiale din imediata apropiere;
- componentele sistemului de distributie (curea, role, intinzator, pompa de apa – daca e cazul) sa fi fost inlocuite la timp, pentru ca unele motoare ajung la 3500-4000 rotatii/minut in timpul curatarii fortate (Citroen, Peugeot, Fiat, Opel, Ford, etc.);
- averizarea proprietarului privind riscurile si obligatiile aratate anterior; etc.
|