Ateneul Roman - Filarmonica George Enescu Bucuresti Afisari: 16847
Categorie: SPORT, AGREMENT, SPECTACOL >> Teatre, cinema, muzee Vizitatori: 6438
Harta: Localizare pe harta Romaniei
-------------------------
Contact: Adresa
 
Str. Benjamin Franklin, nr. 1-3, sector 1, Bucuresti
-------------------------
Phone: Telefon
  0213152567
-------------------------
Web: Internet
  email: office@fge.org.ro
  site: www.fge.org.ro

 
Fresca  
Detalii  

In sfera aceluiasi interes pentru decoratie intra si preocuparea constanta formulata de C. Exarhu si Al. Odobescu inca din 1888, de a se realiza o monumentala fresca pe peretele circular al salii, fresca ce trebuie sa evoce momentele cele mai importante ale istoriei noastre nationale, dar in acelasi timp sa creeze o imagine fidela a specificitatii sufletului romanesc.

 

Propunand in anul 1901, un proiect in spiritul celor aratate mai sus pictorul Stefan Popescu dorea realizarea acestei picturi de 300 mp pe panza, considerand ca astfel nu va trebui sa fie inchisa sala pentru un timp. Dar lipsa de fonduri suficiente face ca proiectul sa taraganeze multi ani.In sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica.

 

Lucrarea in lungime de 75 mp si latime de 3 m inceputa in 1933 in tehnica "alFresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938.

       

 

Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar sa urmarim succesiunea episoadelor:

  • Traian patrunde in Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa podul peste Dunare de la Turnu Severin.
  • Colonizarea Daciei. In fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii patrund in Dacia.
  • Contopirea dacilor cu romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca si un soldat roman. Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul sapaturilor de la Alba Iulia.
  • La orizont o sentinela romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza apropiatele invazii barbare.
  • Invazia barbarilor.
  • Inceputul vietii romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia coboara din munti si ridica locuinte si salas de inchinaciune.
  • Statornicirea: taranul roman isi pregateste armele: arcul si securea.
  • Descalecatul: de peste munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il primeste cu paine si sare.
  • Statul Militar: Mircea cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
  • Statul Administrativ: in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte dregatoriile statului.
  • Cruciada romanilor: Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica o oaste pentru izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la Hunedoara si Cetatea Poenari de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste ca o umbra misterioasa.
  • Vremea lui Stefan cel Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan in fata Cetatii Sucevei primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si titlul de "Ostas al lui Christ".
  • Epoca de pace si credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica episcopala de la Curtea de Arges (deasupra lojii Romaniei).
  • Epoca lui Mihai Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa intre in Alba Iulia.
  • Epocile culturale: Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si Biserica 3 Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu (Manastirea Hurezu si mesterul ei Parvu Mutu).
  • Rascoala lui Horia, Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata bisericii de la Tebea (Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj de legatura intre acest episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor Vladimirescu.
  • Domnul Tudor in fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea politiei, zapis de consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului. Alaturi apare episcopul Argesului si o cula, indicand originea lui Tudor Vladimirescu.
  • Anul 1848, in Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
  • Anul 1848, in Tara Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
  • Alexandru Ioan Cuza improprietareste taranii. In planul al doilea apare Kogalniceanu.
  • Unirea Principatelor in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi fir.
  • Carol I si razboiul de independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de la inamic. In scena apare si I.C. Bratianu.
  • Realizarea intregirii nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
  • Regele Ferdinand I si Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In suita apare generalul Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce simbolizeaza Vechiul regat, Transilvania, Basarabia si Bucovina.
  • Ultima scena ar fi trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului modern, care alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a patrona stiintele, literatura, artele si industria. Varianta aleasa ulterior reprezinta poporul cu steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei Mari. Din punct de vedere plastic aceasta ultima scena este tratata diferit fata de restul frescei, culoarea fiind mai vie si desenul mult mai liber.
  •  

    In ansamblu, fresca este realizata intr-o maniera oarecum libera, putand vorbi de un stil realist plat. Dominanta cromatica este rece, abundand in cenusiuri. De aici efectul general usor estompat, fara accente plastice deosebite.

     

    Aceste caracteristici ale frescei ar putea semnifica la prima vedere ca lucrarea este lipsita de interes artistic. Totusi, in ansamblul salii aceste date devin intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si locul sau cu discretie, ca un fel de pandant al tonurilor calde de rosu si auriu din luxurianta bogatie decorativa a cupolei.

     

    Slujind frumoasei idei ca istoria nationala trebuie prezentata ca o carte deschisa, in care fiecare privitor sa gaseasca ceva din maretia trecutului si astfel sa mediteze la valorile spirituale, morale ale poporului nostru, fresca Ateneului este semnificativa pentru caracterul emblematic al monumentului.

     
    Galerie foto (3)
    [Image #1] [Image #2] [Image #3]
     
    Arta populara  |  Biserica romaneasca   |  Cinematografe teatre opereta opera circ  |  Coloane marmura  |  Constructii birouri  |  Costume epoca  |  Costume femei  |  Costume scena  |  Evenimente de neuitat  |  Evenimente lansare  |  Expozitii arta  |  Expozitii pictura  |  Filarmonica george enescu  |  Istoria artei  |  Lansare de produse  |  Lansare produse  |  Leagan gradina  |  Modificare forma fese  |  Momente artistice  |  Paine alba  |  Peste plat   |  Piata victoriei   |  Prima casa  |  Produse casa  |  Produse gradina  |  Produse marmura  |  Realizare embleme  |  Scari circulare  |  Scari marmura  |  Scari spirala  |  Spectacole circ  |  Stil modern  |  Teatre  | 
    Inapoi la GHIDUL SERVICIILOR
    Email: Parola:
     


     
    Nume firma  
    Nume site ~ www.ghidul.ro/  
      Exemplu: www.ghidul.ro/nume-firma  
    Persoana de contact  
    Telefon  
    Email  
      * Toate campurile sunt obligatorii.  
    In cel mai scurt timp veti fi contactat de catre redactie.