Un sistem de detectie si semnalizare a incendiului contribuie la siguranta bunurilor si a persoanelor aflate în cladirea în care a fost instalat. Instalând un sistem de detectie a incendiului veti reduce eventualele pagube cauzate de un posibil incendiu. In general, un sistem de detectie a incendiului este format din: Centrale de incendiu; Detectori; Module adresabile; Repetoare si emulatoare; Izolatoare de bucla pentru sisteme adresabile; Electromagneti si elemente de blocare acumulatori; Dispozitive de avertizare (butoane de urgenta pentru declansarea imediata a alarmei); Dispozitive de semnalizare (sirene si indicatoare optice de semnalizare) Exista doua tipuri constructive de echipamente de detectie a incendiului: Sistemele conventionale Sunt sisteme mai simple decât cele adresabile, care se folosesc pentru imobilele mici, unde nu este necesar a se identifica fiecare detector de alarma de la panoul de comanda (centrala). Prezinta dezavantajul ca nu se stie cu exactitate componenta care a declansat alarma, centrala semnalizând doar zona în care este o alarma activa. Sistemele adresabile Sunt sisteme ce se leaga în bucla seriala, fiind mai usor de instalat decât sistemele conventionale. Toate aceste caracteristici conduc la o cablare mai simpla si o identificare usoara a locului unde este începutul de alarma. De asemenea, daca un detector sau alt element al sistemului de incendiu nu functioneaza corespunzator, sistemul de detectie va functiona fara probleme deoarece fiecare componenta are o adresa unica. Este recomandata pentru supravegherea obiectivelor mijlocii si mari. Mentenanta sistemului de detectare, semnalizare si avertizare incendiu Functionarea corecta a unui sistem de detectie incendiu necesita o inspectie periodica. Incheierea unui contract de mentenanta nu reprezinta o optiune, ci o obligatie conform legislatiei în domeniu. Conform Normativului P118/3 – 2015, imediat dupa receptia sistemului, chiar daca respectiva constructie este sau nu utilizata, trebuie încheiat un contract de mentenanta între proprietarul, respectiv utilizatorul cladirii si instalatorul sistemului sau o alta firma autorizata si specializata în lucrari de întretinere a sistemelor de detectie incendiu. Verificarea periodica , în vederea îndeplinirii si asigurarii criteriilor si nivelurilor de performanta prevazute de reglementarile tehnice specifice, constituie obligatie legala conform art. 19, lit. l din Legea nr. 307/2006 privind apararea împotriva incendiilor si art. 135 din Ordinul M.A.I. nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de aparare împotriva incendiilor. Lipsa unui contract cu o firma de mentenanta a sistemului de incendiu constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa între 1000 si 2500 lei. Verificarea sistemelor de detectare, semnalizare si avertizare incendii reprezinta un ansamblu de operatiuni efectuate cu scopul de a conferi încrederea ca sistemele corespund integral din punct de vedere al caracteristicilor functionale si ca prezinta siguranta în exploatare. Utilizatorul sistemului, împreuna cu executantul sau cu firma autorizata pentru întretinerea IDSAI, va adopta o procedura de întretinere periodica. Registrul de Control al instalatiei de detectie, semnalizare si alertare în caz de incendiu este acel document în care se regasesc urmatoarele informatii : - Societatea autorizata ce a proiectat sistemul
- Societatea autorizata ce a efectuat instalarea sistemului
- Societatea ce se ocupa de întretinerea sistemul
- Lista cu evenimente – completarea se efectueaza de societatile autorizate de fiecare data când se intervine asupra sistemului, sau de catre Beneficiar ( proprietarul sistemului ) pentru orice eveniment produs ( alarma, erori, defectiuni cauzate de lucrari, etc. ).
Acesta va fi pastrat într-un loc accesibil persoanelor autorizate si reprezentantilor autoritatilor. Prin verificarea zilnica (efectuata de utilizatorul sistemului) se controleaza daca: - fiecare alarma înregistrata în ziua precedenta a fost tratata corespunzator
- fiecare echipament de control si semnalizare indica conditia de repaus; daca exista abateri de la conditia de repaus acestea sunt înregistrate si comunicate furnizorului de servicii de întretinere
- IDSAI a fost restabilita corespunzator dupa deranjament, testare sau suspendare a alarmei sonore
Prin verificarea lunara (efectuata de utilizatorul sistemului sau firma de mentenanta) se controleaza daca: - grupul electrogen (sursa de rezerva) porneste în timp si nivelul combustibilului este corespunzator, completându-se daca este necesar (unde este cazul)
- sunt adecvate consumabilele imprimantelor din cadrul sistemului
- indicatoarele optice si sonore ale ECS sunt functionale, iar în cazul aparitiei unui defect acesta este înregistrat
Prin verificarea trimestriala (efectuta de firma de mentenanta) : - se controleaza daca sunt analizate toate înregistrarile din registrul jurnal si sunt luate masurile corective necesare pentru a aduce sistemul în stare corecta de functionare
- se actioneaza cel putin un detector sau un declansator manual de alarma în fiecare zona, pentru a testa daca echipamentul de control si semnalizare primeste si afiseaza semnalul corect, porneste alarma sonora si actioneaza oricare alta indicatie sau dispozitiv suplimentar
- sunt verificate functiile de monitorizare a deranjamentelor echipamentului de control si semnalizare
- sunt verificate functiile de retinere sau eliberare ale usilor din cadrul sistemului
- acolo unde este permis, se controleaza actionarea liniei de comunicare catre brigada de pompieri sau dispeceratul de monitorizare
- sunt efectuate toate testele si verificarile specificate de producator, furnizor sau executant
- este analizata orice modificare structurala sau de destinatie care pot afecta cerintele privind amplasarea senzorilor, declansatoarelor manuale de alarmare si sirenelor de alarmare (modificarea destinatiei zonelor protejate, extinderi sau montarea unor pereti, blocarea cailor de acces)
Anual, reprezentantii firmei de mentenanta vor efectua urmatoarele operatiuni: - controleaza daca au fost efectuate rutinele de verificare zilnice, lunare, trimestriale
- controleaza daca a fost verificat fiecare detector privind functionarea corecta în conformitate cu recomandarile producatorului
- controleaza daca echipamentul de control si semnalizare poate actiona fiecare dintre dispozitivele suplimentare
- inspecteaza vizual toate echipamentele si cablurile pentru a asigura ca sunt sigure, neafectate si protejate corespunzator
- examineaza si testeaza bateriile
Lucrarile de instalare si întretinere a sistemelor si instalatiilor de semnalizare, alarmare si alertare în caz de incendiu sunt efectuate numai de catre personal care detine certificat de competenta profesionala în acest sens. La efectuarea lucrarilor de instalare si întretinere a sistemelor si instalatiilor de semnalizare, alarmare si alertare în caz de incendiu se vor respecta urmatoarele: - procedura documentata de control si verificare a sistemului furnizata de proiectant
- prevederile contractului de mentenanta
- prevederile legislatiei, normativelor, reglementarilor si standardelor în vigoare
- specificatiile tehnice ale echipamentelor
|