Copilul cu vârsta cuprinsa între aceste limite îsi dezvolta simtul moralitatii si devine preocupat de aplicarea regulilor, atragând atentia celor din jur atunci când nu le respecta, desi el mai poate avea obiceiul sa triseze sau sa minta pentru a evita consecinte neplacute. Copilul este capabil sa se puna în locul altei persoane pentru a întelege perspectiva ei, ceea ce îl ajuta sa devina empatic. E înca posesiv cu lucrurile sale, desi îi place sa faca schimburi. Începe sa resimta emotional noua etapa în care va intra: cea a scolarizarii. Aceasta atrage dupa sine curiozitate, entuziasm, dar si temeri. Tipul fundamental de activitate: joaca care se desfasoara pe baza de reguli si care are un obiectiv final. Încep sa conteze si activitatile care întaresc achiziitile necesare la scoala. Tipul de relatii si de comunicare: se desprinde cu usurinta de parinti. Aplica formele de politete si tine ca si ceilalti sa le aplice în relatie cu el. Devine interesat sa cunoasca cât mai multe aspecte ce tin de viata personala a persoanelor cu care interactioneaza. Îsi exprima dezacordul fata de comportamente incorecte. Vorbeste cursiv si din ce în ce mai corect gramatical. Inteligenta cognitiva: - îsi poate concentra atentia voluntar în jur de 15-20 de minute;
- se poate organiza în functie de cerinte care solicita o anumita ordine cronologica;
- poate sa lucreze în grup, cooperând, pentru a gasi solutii la probleme;
- realizeaza operatii matematice simple;
- recunoaste forme în mediul înconjurator, recunoaste literele de tipar, desparte cuvintele in silabe.
Inteligenta multipla: - devine capabil sa dezvolte atitudini în raport cu ceea ce e bun/rau;
- cauta sa înteleaga singur diferenta dintre real si aparenta;
- este capabil sa vorbeasca despre starile lui emotionale;
- manifesta atitudini protective fata de copiii mai mici.
Poti veni în intampinarea nevoilor lui daca: - îl încurajezi sa faca diferite lucruri singur;
- îi permiti sa experimenteze consecintele comportamentelor lui, într-un cadru protectiv;
- critici comportamentul si nu persoana care e;
- îl ajuti sa înteleaga ca rezultatele muncii lui sunt o expresie a efortului depus si nu îl definesc;
- esti clar în exprimarea asteptarilor pe care le ai de la el;
- îl sustii în deciziile pe care începe sa le ia;
- îl încurajezi în dezvoltarea simtului etic purtându-te cu el cu respect si consecventa;
|