Este o etapa în care copilul este înca puternic legat afectiv de figura de atasament (persoanele cele mai apropiate), dar este si curios sa exploreze si sa cunoasca mediul ce îl înconjoara. Este un copil care se manifesta zgomotos, pe de o parte deoarece este atât de dornic sa testeze tot ce vede, cât si din cauza ca nu stie cum sa îsi manifeste dorintele, nevoile, sentimentele, altfel decât prin tipete, plânset si gesticulari ample. Copilul aflat la una din aceste vârste este adesea frustrat de conflictul dintre dorinta lui de autonomie si dependenta lui emotionala si fizica. - fundamental de activitate: manipularea obiectelor fara a avea însa un obiectiv stabilit. Jocul are loc mai mult alaturi de alti copii si mai putin împreuna cu ei.
Tipul de relatii si de comunicare: începe elaborarea primelor reflexe conditionate, scade dependenta de adult si creste capacitatea de verbalizare. Inteligenta cognitiva: - atentia poate fi îndreptata mai mult de 3-4 minute, atunci când exista o stare pozitiva, întelege unele actiuni;
- înca nu face distinctie între real si imaginar;
- devine capabil sa faca alegeri între doua lucruri;
- poate urmari doua directii diferite.
Inteligenta multipla: - are nevoie de ritualuri zilnice pentru a îi oferi siguranta;
- nu este receptiv la tachinare sau glume subtile;
- reactioneaza fizic la frustrare (plâns, lovit, muscat);
- reactioneaza la pedepse cu izbucniri temperamentale;
- înca nu are autocontrolul dezvoltat.
Poti veni în intampinarea nevoilor lui daca: - creezi un mediu stabil si îi creezi rutine ale zilei;
- îi confirmi comportamentul dorit de tine, apreciindu-l atunci când îl are;
- stabilesti limite clare si simple;
- îi încurajezi autonomia lasându-l sa faca alegeri acolo unde se poate;
- îi raspunzi la întrebari, chiar daca le repeta de mai multe ori;
- ii oferi alternative simple.
|