GEOMETRIA DIRECTIEI Efectuarea geometriei directiei este o parte foarte importanta pentru întretinerea si buna functionare a masinii tale deoarece asigura o conduita de drum mult îmbunatatita, manevrabilitate si control maxim asupra rotilor autovehiculului. Ce este geometria directiei? Geometria directiei este alinierea corecta a rotilor fata de directia de mers si a unei roti fata de cealalta pentru o rulare confortabila, controlata, fara probleme a masinii. Pentru acest lucru este necesar ca o data la 10.000 km parcursi, sau la fiecare schimb sezonier de anvelope, sa verifici geometria rotilor într-un service auto specializat în acest sens. Geometria rotilor este esentiala pentru buna functionare a masinii tale! Tinuta de drum a masinii este extrem de importanta pentru un condus în conditii confortabile. Este necesar ca starea masinii sa fie mereu în conformitate cu recomandarile producatorului, altfel nu va rula liniar pe carosabil, anvelopele se vor uza, iar întreaga experienta de sofat va fi afectata. Reglarea geometriei directiei realizata în mod profesionist, cu aparatura de specialitate necesara, va face ca masina ta sa frâneze si sa accelereze perfect, asigurând 100% manevrabilitate în orice conditii de drum. Mai mult decat atât, vei evita uzura neuniforma care se creeaza pe anvelope în momentul rularii, fara ca geometria directiei sa fie reglata atunci când este nevoie. Ce anume verific?m atunci când efectu?m geometria rotilor? Unghiul de cadere Unghiul de cadere este înclinatia rotii pe verticala în raport cu solul. Aceasta poate fi masurata ca pozitiva sau negativa. În cazul înclinarii pozitive, partea superioara a rotii se va ridica înspre masina, în timp ce în cazul înclinarii negative partea superioara se va retrage din partea de sus a masinii. Unghiul de cadere poate schimba drastic felul în care se conduce o masina! Din cauza gropilor, denivelarilor si a drumurilor accidentate rotile masinii se pot dezechilibra creând dificultate la virare si afectând stabilitatea masinii. Unghiul de fuga Unghiul de fuga este înclinatia înapoi sau înainte a suspensiei. Practic, masoara înclinatia dintre axa pivotului si perpendiculara pe sol atunci când vehiculul este privit din lateral. La fel ca si predecesoarea sa, se masoara în grade, fiind pozitiva când axa pivotului este înclinata în spate si negativ? când axa pivotului este înclinata în fata. Daca unghiul de fuga nu este reglat corect directia va fi greoaie, iar uzura anvelopelor vizibil crescuta. Unghiul de convergenta Unghiul de convergenta este directia în care se îndreapta spre interior sau exterior marginea anterioara a anvelopei atunci când este privita de sus. Este masurata în grade, având un efect mare asupra modului în care masina reactioneaza la schimb?rile de directie, precum si asupra nivelului de uzura al anvelopei. Când recomand?m s? fie efectuata geometria directiei? Atunci când: – Volanul este oprit când vehiculul se deplaseaza în linie dreapta; – Vehiculul trage stânga/dreapta în deplasare; – Anvelopele din fata au semne de uzura inegala pe fiecare margine. În plus, la fiecare 10.000 de kilometri parcursi este indicata o verificare a geometriei rotilor. Consider?m c? este necesar ca atunci când achizitionezi anvelope noi sa te asiguri ca autovehiculul este în stare perfecta, verificând si geometria rotilor pentru a maximiza durata de viata a anvelopelor. Importanta geometriei rotilor pentru siguranta pasagerilor Unul dintre cele mai importante roluri pe care le are geometria corespunzatoare a rotilor masinii este acela de a garanta siguranta pasagerilor si a celorlalti participanti la trafic. Acest aspect trebuie luat în considerare mai mult decât consumul de carburant sau confortul din timpul rularii. De asemenea, nu uita sa faci o verificare si, daca este cazul, o reglare a geometriei rotilor auto chiar si atunci când înlocuiesti anvelopele, pentru a te asigura ca acestea au fost montate corect si nu reprezinta un pericol pentru siguranta ta si a celor din jur. Influenta geometriei rotilor asupra consumului de carburant În cazul în care rotile nu sunt aliniate cum trebuie, motorul va fi suprasolicitat pentru ca va trebui sa ajute sistemul de directie sa asigure o deplasare lina. Prin urmare, se va consuma mai mult carburant decât în mod normal, deoarece rezistenta la frecare dintre anvelopa si suprafata carosabila va creste. În acelasi timp, va fi suprasolicitat si sistemul care permite deplasarea masinii, iar cele mai afectate din acest punct de vedere vor fi întotdeauna anvelopele si motorul. În concluzie, este extrem de important sa verifici geometria rotilor în mod constant si, daca este cazul, sa o reglezi. Daca le asiguri rotilor o mentenanta corespunzatoare, le poti prelungi durata de viata si, astfel, vei conduce si tu în siguranta. Cu toate acestea, este indicat sa verifici geometria rotilor la fiecare 10.000 de kilometri parcursi, pentru a evita aparitia altor defectiuni si a unor incidente mai serioase. |