In conformitate cu legislatia in vigoare, Ministerul Mediului, are responsabilitatea de a promova schema de etichetare ecologica prin actiuni de constientizare si prin campanii de informare a consumatorilor si a operatorilor economici. Strategia de dezvoltare a produselor/serviciilor etichetate ecologic trebuie sa se dezvolte, in primul rand, la nivelul ofertei. Promovarea etichetei ecologice europene la nivelul agentilor economici necesita realizarea unui sistem informational eficient care sa cuprinda: - constientizarea avantajelor etichetei ecologice europene:
- imaginea de firma
- protejarea si conservarea mediului
- cresterea competitivitatii produselor
- avantaje pentru consumatorii finali
- informarea asupra potentialelor riscuri ale introducerii etichetei ecologice europene:
- inlocuirea tehnologiilor cresterea costurilor produselor
- nerealizarea obiectivelor referitoare la volumul vanzarilor de produse cu eticheta ecologica europeana
- scaderea interesului din partea companiilor producatoare
- piata nepregatita pentru a face distinctia intre produsele etichetate ecologic si cele care nu sunt etichetate
Modalitatile de promovare si mediatizare a etichetei ecologice europene la nivelul operatorilor economici pot fi: - seminarii de informare � instruire (manuale, pliante, brosuri, cursuri, sedintele de informare, buletin informativ, suport electronic de instruire
- publicarea si distribuirea gratuita a unor brosuri
- crearea de website-uri � informatii referitoare la eticheta ecologica europeana
Promovarea etichetei ecologice la nivelul consumatorilor Eticheta ecologica europeana trebuie sa furnizeze consumatorilor informatii de incredere referitoare la impactul produselor/serviciilor asupra mediului pe parcursul intregului lor ciclu de viata (productie, ambalaj, distributie, utilizare, eliminare), garantand calitatea utilizarii acestora. Consumatori trebuie informati de importanta criteriului ecologic de care ar trebui sa tina cont la achizitionarea produselor si la utilizarea serviciilor. In general, expresia de "criteriu ecologic" este asociata altor motivatii si cerinte ale consumatorilor: (sanatatea, economia, placerea, facilitatea, progresul, etc) precum si altor caracteristici ale produsului (calitate, pret, estetica, marca, fiabilitate, etc). Multi consumatori nu vor cauta produsele etichetate ecologic in raioanele magazinelor. Eticheta ecologica europeana este cea care trebuie "sa vina" catre ei. Difuzarea informatiilor in magazine, panouri cu eticheta ecologica europeana, dispunerea produselor in raion sunt elemente de marketing care pot favoriza cumpararea produselor etichetate ecologic. Pretul produsului/serviciului ramane un criteriu foarte important in alegerea facuta de consumatori: compararea pretului unui produs/serviciu etichetat ecologic cu altul din aceasi categorie influenteaza mult decizia cumparatorilor. Faptul ca un produs/serviciu ecologic trebuie sa fie mai scump decat celelalte din aceeasi categorie de produse/servicii este un obstacol in schimbarea comportamentului consumatorilor. Promovarea si mediatizarea etichetei ecologice europene in randul consumatorilor trebuie sa se realizeze in doua moduri: - prin dezvoltarea unei strategii de "educatie ecologica" cu scopul de a schimba comportamentul consumatorilor in procesul de cumparare, fara a ne limita doar la difuzarea de informatii;
- prin dezvoltarea de "instrumente de marketing si publicitate" care sa se adreseze nevoilor specifice consumatorilor, fara a se cauta atingerea unui scop pedagogic de protectie a mediului.
Mijloace de mediatizare a etichetei ecologice europene la nivelul consumatorilor (campanii de informare) - prezenta "pe mari suprafete" - promovarea etichetei ecologice europene in magazine, supermarket-uri sau alte puncte de vanzare care detin produse etichetate, prin distribuirea de pliante, brosuri informative, etc
- crearea de website-uri
- televiziunea
- presa scrisa - in general, presa scrisa ofera posibilitatea de a furniza mai multa informatie, iar pentru mediatizarea etichetei ecologice europene informarea este cel mai important aspect
- afisele
- anunturi publicate in principalele ziare si reviste care apar zilnic
- publicitatea la radio
- participarea ONG-urilor
- participarea scolilor - prin cursuri informative
|