In continuare, puteţi trece în revistă actele necesare pentru principalele proceduri notariale. Trebuie reţinut însă că enumerările au doar valoare de principiu şi este posibil ca, în funcţie de particularităţile fiecărui caz în parte, să fie nevoie de acte suplimentare (după cum este posibil să nu fie nevoie de toate actele enumerate). Informaţii generale Orice persoană care trebuie să semneze un act în faţa notarului public trebuie să prezinte acte de identificare. De regulă, această identificare se realizează prin intermediul cărţii/buletinului de identitate. Prin excepţie, identificarea se poate face şi prin intermediul paşaportului. Actul de identitate trebuie prezentat în original. Toate celelalte înscrisuri necesare trebuie prezentate în original sau în copie legalizată. În principiu, părţile trebuie să se prezinte personal pentru semnarea actelor sau prin mandatar, cu procură încheiată în formă autentică la un birou notarial. Actele translative de proprietate imobiliara sau de constituire de drepturi reale imobiliare (uzufruct, uz, abitaţie, servitute, superficie etc.) nu se pot instrumenta fără înscrierea imobilului respectiv în cartea funciară. În ceea ce priveşte actele incheiate de persoanele juridice, este nevoie în principiu de actele constitutive ale acelei entităţi, dovada dobândirii personalităţii juridice (de exemplu, certificatul de înmatriculare la registrul comerţului pentru societăţile comerciale, certificatul de înregistrare a fundaţiei în registrul special etc.), precum şi dovada faptului că persoana care va veni să semneze pentru persoana juridică are dreptul de a încheia acte pe seama acesteia (de exemplu, procură autentică, certificat constatator de la registrul comerţului din care să rezultate calitatea de administrator al societăţii comerciale etc.). Pentru detalii este recomandabilă prezenţa persoanei interesate la biroul notarial sau contactarea noastră telefonică. a) Procedura succesorala: -certificatul de deces şi acte de stare civila care fac dovada relaţiei de rudenie a succesibililor cu defunctul (certificat de căsătorie, certificat de naştere); -testament în original (dacă există), fie încheiat în formă autentică, fie olograf; - înscrisuri doveditoare de drepturi asupra bunurilor şi cele conexe acestora, respectiv, după caz: act concesiune loc de veci şi adeverinţa privind valoarea acelui loc de veci de la Administraţia Cimitirelor sau Parohie, certificate de acţionar, carnete CEC, extrase de cont sau adresă de la bancă (pentru sumele de bani depuse de către defunct); pentru imobile: acte de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare cu dovada de achitare a restului de preţ, titlu de proprietate, ordin al prefectului, autorizaţie construire sau contract de construire, proces verbal de recepţie la terminarea lucrărilor etc); certificat de moştenitor (dacă există); documentaţie cadastrală (dacă există), încheiere de intabulare în cartea funciară (dacă există), certificat fiscal în termen de valabilitate, eliberat de administraţia financiară competentă; pentru autovehicule: carte de identitate a autovehiculului, certificat de înmatriculare; actul de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare, factură etc.), certificat de moştenitor (dacă există); certificat fiscal în termen de valabilitate, eliberat de administraţia financiară competentă. b) Procedura divortului prin acordul sotilor - certificatele de naştere şi de căsătorie ale soţilor, în original; c) Contracte de partaj/dezmembrare(lotizare)/alipire(comasare) - acte de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare cu dovada de achitare a restului de preţ, titlu de proprietate, ordin al prefectului, autorizaţie construire sau contract de construire, proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor etc) şi certificat de moştenitor (dacă există); - certificat fiscal, în termen de valabilitate, eliberat de administraţia financiară competentă; - certificat de urbanism, în termen de valabilitate, în caz de dezmembrare (lotizare) sau alipire (comasare); - documentaţia cadastrală şi încheierea de intabulare în cartea funciară a bunurilor imobile. În cazul operaţiunilor de dezmembrare (lotizare) sau alipire (comasare) este necesară şi prezentarea documentaţiei cadastrale întocmite pentru realizarea acestor operaţiuni; - extras de carte funciară pentru autentificare. Acest document se obţine numai prin intermediul biroului notarial şi este valabil 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. d) Testamente - copie a actului de identitate al legatarului (persoana in favoarea căreia se lasă testamentul); - pentru evidenţierea corectă şi completă a bunurilor ce sunt lăsate prin testament este nevoie de actele de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare, titlu de proprietate, ordin al prefectului, autorizaţie construire sau contract de construire, proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor etc.) şi certificat de moştenitor (dacă există); e) Antecontracte de vanzare-cumparare - acte de proprietate (de exemplu, contract de vânzare-cumpărare cu dovada de achitare a restului de preţ, titlu de proprietate, ordin al prefectului, autorizaţie construire sau contract de construire, proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor etc.). Dacă imobilul a fost dobândit prin moştenire, se va prezenta şi certificatul de moştenitor. f) Contracte de vânzare-cumpărare/donaţie/schimb/întreţinere/rentă viageră privind bunurile imobile sau acte constitutive de drepturi reale imobiliare (uzufruct, uz, abitaţie, servitute, superficie etc.) - acte de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare cu dovada de achitare a restului de preţ, autorizaţie construire, proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, sentinţă civilă, titlu de proprietate etc). Dacă imobilul a fost dobândit prin moştenire, se va prezenta şi certificatul de moştenitor; - certificat fiscal, în termen de valabilitate, eliberat de administraţia financiară competentă, din care să rezulte că pentru imobilul respectiv nu sunt datorii neachitate; - extras de carte funciara pentru autentificare. Acest document se obţine numai prin intermediul biroului notarial şi este valabil 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii; - documentaţia cadastrală şi încheierea de intabulare în cartea funciară; - în cazul apartamentelor precum şi a imobilelor formate din teren şi construcţie care fac parte din ansambluri rezidenţiale pentru care s-a constituit asociaţie de proprietari: adeverinţă de la asociaţia de proprietari semnată de preşedintele asociaţiei şi de administrator, cu numele acestora în clar, în sensul că proprietarul nu are debite la asociaţie; - în cazul constituirii unui drept de servitute de trecere: certificat de urbanism eliberat în acest scop şi în termen de valabilitate. Precizare: Nu trebuie confundat dreptul de servitute de trecere (care este un drept real distinct de dreptul de proprietate) cu cazul în care se va transmite dreptul de proprietate asupra unei cote părţi dintr-un drum de acces la un anumit teren; - în cazul contractelor de întreţinere încheiate de persoane în vârstă, se impune asistenţa autorităţii tutelare pentru aceste persoane. g) Contracte de ipoteca - acte de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare şi dovada achitării restului de preţ, titlu de proprietate, ordin al prefectului, autorizaţie construire sau contract de construire, proces verbal de recepţie la terminarea lucrărilor etc) şi certificat de moştenitor (dacă există); - certificat fiscal, în termen de valabilitate, eliberat de administraţia financiară competentă, din care să rezulte că pentru imobilul respectiv nu există datorii neachitate; - extras de carte funciară pentru autentificare. Acest document se obţine numai prin intermediul biroului notarial şi este valabil 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii; - documentaţia cadastrală şi încheierea de intabulare în cartea funciară. h) Contracte de comodat / inchiriere - acte de proprietate (de exemplu, contract vânzare-cumpărare, titlu de proprietate, ordin al prefectului, autorizaţie construire sau contract de construire, proces verbal de recepţie la terminarea lucrărilor etc.), certificat de moştenitor (dacă există), cartea de identitate şi certificatul de înmatriculare (în cazul autovehiculelor); i) Declaratii/Procuri - inscrisuri în functie de specificul declaratiei/procurii. De exemplu, pentru acordurile de calatorie a minorului va fi nevoie de certificatul de naştere al minorului. În plus, în principiu, în cazul în care partea încheie respectiva declaraţie/procură într-o anumită calitate (de exemplu, proprietar, uzufructuar, moştenitor, administrator al unei societăţi comerciale etc.) va trebuie să facă dovada acelei calităţi cu înscrisuri; - pentru evidenţierea corectă şi completă a datelor persoanei imputernicite este indicat să se aducă o copie a actului de identitate al acesteia. j) Legalizari de copii ale unor ionscrisuri - exemplarul documentului în original. (vezi şi secţiunea VI, punctul 9) k) Legalizari de semnătura - actul pe care solicitaţi legalizarea semnăturii. Acesta trebuie să fie nesemnat şi multiplicat în câte exemplare se doreşte, plus unul pentru arhiva biroului notarial. În plus, legea nu trebuie să ceară forma autentică pentru validitatea acelui act. |