FURNIZAREA UNOR DATE DIN REGISTRUL NATIONAL DE EVIDENTA A PERSOANELOR Persoanele fizice sau juridice pot solicita, în baza unor cereri scrise motivate, comunicarea unor date cu caracter personal din Registrul national de evidenta a persoanelor, referitoare la: - date de stare civila (numele, prenumele, data si locul nasterii, cât si prenumele parintilor persoanelor în cauza); - date referitoare la actele de identitate eliberate persoanelor despre care sunt solicitate informatii; - date referitoare la domiciliile si resedintele acordate; - date referitoare la codul numeric personal atribuit. În situatia în care o persoana fizica solicita transmiterea unor date cu caracter personal, prin intermediul unui cabinet individual de avocatura, este necesara formularea unei cereri scrise în acest sens și o împuternicire avocațială, ce vor fi depuse, spre competenta solutionare, la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor pe raza caruia se afla sediul acestui cabinet sau, dupa caz, la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor pe raza caruia domiciliaza persoana fizica ale carei date sunt solicitate. Activitatea de furnizare a unor date cu caracter personal din Registrul national de evidenta a persoanelor este reglementata de OUG nr.97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 290/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de Legea nr.677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit acestor acte normative, furnizarea unor date cu caracter personal se poate realiza numai dupa obtinerea, în prealabil, a consimtamântului scris al persoanelor vizate. Consimtamântul persoanelor vizate nu este necesar atunci când exista un temei legal justificat. Se considera temei legal justificat, solicitarile unor date cu caracter personal primite din partea organelor de politie, Ministerului Apararii , Serviciului Român de Informatii, Parchetului, Justitiei, institutilor specializate de ocrotire sociala cu privire la minori sau alte persoane îndreptatite la ocrotire, persoane fizice ale caror interese legitime sunt probate prin înscrisuri ce fac dovada temeiului legal justificat, persoanelor fizice care solicita comunicarea unor date proprii de evidenta persoanelor etc. Potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.84/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 372/2002, competenta solutionarii acestui tip de cereri revine: - Serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor - pentru cererile formulate de persoanele juridice la sediul sociat si de persoanele fizice la locul de domiciliu(art.5 lit.e) din O.G.nr.84/2001); - Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor, pentru cererile formulate de persoanele juridice, conform art.14 alin.(1) lit.e din O.G. nr.84/2001 si pentru cererile depuse de cetatenii romani care si-au stabilit domiciliul in strainatate anterior anului 1989 sau de reprezentantii lor legali privind comunicarea datelor de identificare cu care acestia figureaza inscrisi in evidente, conform art. 14 alin. (1) lit. e^1 din OG nr. 84/2004. Taxa pentru furnizarea datelor este diferentiata în functie de volumul acestora, astfel: -conform dispozitiilor art. 10 alin.(1) si (2) din OUG nr.97/2005, coroborate cu dispozitiile O.U.G. nr. 59/2005 privind unele masuri de natura fiscala pentru punerea în aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, pentru solutionarea unor cereri punctuale/volum redus, taxele pentru furnizarea datelor sunt, în prezent, de 1 leu RON/ persoana si se achită la ghișeele Direcției de Impozite și Taxe Locale Sector 1, respectiv in contul serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor care înregistreaza cererile; în conformitate cu prevederile Legii nr.117/1999 privind taxa extrajudiciara de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, fiecare cerere va fi timbrata cu un timbru fiscal în valoare de 4 lei RON. |