Marca este un element esenţial al strategiei întreprinderilor, ea face distincţia dintre produsele şi serviciile întreprinderii şi cele ale concurenţei. Pentru consumator reprezintă cel mai comod mijloc da a recunoaşte rapid o categorie de produse şi servicii care i-a fost recomandată sau, pe care experienţa l-a determinat să o prefere altor produse sau servicii de aceeaşi natură. Pentru întreprindere, marca reprezintă un mijloc de a cuceri şi a păstra o clientelă. O marcă poate fi opusă altei marci, utilizată de concurenţă, numai după înregistrarea la OSIM. Depozitul conferă primului solicitant , pentru produsele şi serviciile desemnate în cerere, un drept de proprietate, care-i permite să se opună contrafacerilor sau imitaţiilor ilegale. Astfel, eforturile manifestate de către titularul mărcii, pentru a-şi face cunoscute produsele , nu vor putea fi influenţate de către concurenţi. Marca inregistrata devine element activ , care se poate comercializa. Drepturile asupra mărcii pot fi transmise prin cesiune sau licenţă oricând în cursul duratei de protecţie a mărcii , astfel : a) prin cesiune, independent de transmiterea fondului de comerţ în care aceasta este incorporată. Cesiunea poate fi totală sau parţială, fără limitarea teritorială a folosirii mărcii. b) prin licenţă , exclusivă sau neexclusivă , pentru toate sau numai o parte din produsele/serviciile pentru care marca a fost inregistrată. Drepturile titularului marcii sunt confirmate prin certificatul de înregistrare a mărcii. Înregistrarea mărcii conferă titularului un drept exclusiv asupra mărcii pentru produsele şi/sau serviciile pentru care s-a efectuat înregistrarea, pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului.Înregistrarea aduce cu sine interdicţia , pentru terţi, de a depune sau de a utiliza, fără autorizaţie, indiferent sub ce formă, marca sau unul din elementele sale caracteristice, pentru aceleaşi produse sau servicii. |