In domeniul afacerilor, dreptul comercial, asa cum il vom denumi in continuare desi in prezent este reglementat in parte in sfera civilului, are o desosebita insemnatate, in sensul ca aceasta ramura cuprinde un set de norme civile si comerciale indispensabile pentru activitatile in care sunt implicati comerciantii denumiti profesionisti, conform noului Cod Civil in vigoare. Notiunea de profesionist este prevazuta de art. 3 Cod civil care isi produce efectele juridice din data de 1 octombrie 2011 si include categoriile de comerciant, inteprinzator operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. În lumina noului Cod civil s-au adus o serie de schimbari juridice importante in activitatea comerciantului profesionist. In primul rand s-a introdus notiunea de negociere in cadrul unui contract prin care partile se pot pune de acord asupra elementelor esentiale ale contractului si acesta se considera incheiat chiar daca se lasa elemente secundare pentru a fi convenite ulterior de parti sau pentru a fi determinate de catre o alta persoana. Instanta poate interveni si completa un contract numai privitor la elemente secundare, dupa natura acestuia, intentia partilor sau imprejurarile in care a fost incheiat. S-au produs schimbari in ce priveste incheierea contractelor la distanta prin sistemul cerere – oferta ,in ce priveste raspunderea contractuala prin introducerea in premiera a institutiei repararii unui prejudiciu nepatrimonial, in ce priveste cauzele exoneratoare de raspundere precum si prin introducerea si reglementarea unor noi contracte cum ar fi cel de administrare a bunurilor altuia sau fiducie. Avocat drept comercial Bucuresti SERVICIILE NOASTRE ÎN DOMENIUL DREPTULUI COMERCIAL. Consultatii juridice de natura a va lamuri care este temeiul de drept al problemelor cu care va confruntati si care sunt solutiile cele mai viabile de la caz la caz Asistenta in cadrul negocierii sau inaintea perfectarii unei conventii contractulale, menita sa va protejeze drepturile si sa fie avantajoasa pentru dumnevoastra din punct de vedere juridic Redactare contracte comerciale De ce aveti nevoie de contracte? Contractul este un act juridic civil concretizat in acordul de vointa a doua sau mai multe persoane, incheiat in scopul de a crea, a modifica sau a stinge intre ele drepturi si obligatii. Orice contract se bazeaza pe un acord de vointa. Dumneavoastra sunteti de acord sa creati, modificati sau stingeti drepturi si/sau obligatii.Prin contract se infaptuiesc cele doua componente ale vietii economice: productia si circulatia marfurilor prin intermediul banilor. Cel mai des intalnit, in domeniul comercial, este contractul din continutul caruia rezulta ca de la data perfectarii lui se nasc drepturi si obligatii reciproce si interdependente intre parti. Aceasta inseamna ca in schimbul obligatiei de a livra un produs, cealalta parte se obliga, reciproc si interdependent, sa plateasca un pret.Ati intalnit un client bun, dispus sa accepte pretul pe care l-ati solicitat si doriti sa-i plasati imediat serviciile sau marfurile solicitate.Dar sunteti sigur ca este un partener de afaceri de incredere? Ca va plati pretul, stabilit de comun acord, in termenii stabiliti?Poate ca are dificultati financiare si va puteti trezi ca ati livrat marfa unei persoane cu care ori nu ati incheiat un contract ori ati incheiat unul nu foarte acoperitor si, ca urmare, constatati ca nu aveti toate datele exacte pentru a va recupera banii.Este drept, rapiditatea incheierii tranzactiilor reprezinta o conditie a succesului in activitatea comerciala. De aceea, profitand de necesitatea incheierii contractului in mare graba, este indicat sa aveti pregatite mai multe contracte comerciale cadru, in functie de nevoia tipului de afacere pe care doriti sa o incheiati.Contractele trebuie sa fie concepute cu mare grija si atentie pentru a va proteja interesele si drepturile dumneavoastra, astfel incat sa respectati cadrul legal si normele moralei, si nu in fraudarea partenerului (daca doriti sa faceti afaceri bune, si pe viitor, cu acesta sau cu alti parteneri).Va intrebati, si pe buna dreptate, ce tip de contract comercial cadru va trebuie, „deoarece eu fac tot felul de afaceri…“.Cu privire la tipurile de contracte comerciale, de regula se disting urmatoarele grupe:1) contracte de vanzare-cumparare (cel mai important contract atat pe planul comertului intern, cat si in relatiile comerciale internationale);2) contractele de intermedieri (contractul de mandat, contractul de comision, contractul de agency);3) contractele de concesiune (contractul de concesiune exclusiva, contractul de franchising);4) contractele de transfer de tehnologie (contractul de licenta, contractul de knowhow, contractul de consulting-engineering); 5) contractele de finantare a operatiilor comerciale (contractul de leasing, contractul de factoring) etc.. Maniera de incheiere si prevederile esentiale ale unui contract Legea nu prevede, in mod expres, ca un contract sa fie realizat respectand o anumita formula sau conditii speciale. Un contract poate fi scris si pe un petec de hartie. Este foarte important sa fie acoperitor si sa reflecte clar acordul de vointa al partenerilor de afaceri. Ca sa puteti fi parte dintr-un contract, trebuie sa indepliniti cateva conditii firesti: – sa aveti capacitatea si calitatea de a contracta; – sa puteti consimti in mod valabil (nu de forma) in cazul in care va obligati la ceva; – contractul sa aiba un obiect determinat (nu vise, spre exemplu); – contractul sa aiba o cauza licita (nu pentru a frauda, spre exemplu). De cate ori este vorba de mai multe parti intr-un contract, este foarte important ca, pentru eficienta acestuia, partile contractului sa urmareasca la incheierea lui cateva elementeesentiale. D) Consultatii fiscale prin care sa incercam sa va diminuam pe cat posibil cuantumul taxelor si impozitelor pe care trebuie sa le platiti statului reprezentare juridica , dupa caz in cadrul procedurii de mediere sau in instanta ori organe arbitrare. in eventualitatea unui iminent litigiu. Redactare de opinii legale-due dilligence-prin efectuarea unui studiu amanuntit al legislatiei aplicabile spetei dumneavoastra, dupa caz a actelor si documentelor predate in acest scop. Acest fel de serviciu presupune la inceput o consultatie juridica insa raspunsul se va da la modul complet detaliat, numai in scris , prezentand cadrul legislativ, solutiile posibile, riscurile la care va puteti expune precum si concluziile noastre. Acest tip de document poate fi folosit pentru manageri in scopul luarii unei decizii de afaceri, asigurand cadrul legal. Se poate folosi cu succes si in cadrul achizitionarii unei societati comerciale sau pentru operatiuni de fuziune ori divizare. Infiintare Firma – SRL (Societate cu Raspundere Limitata) Societatea cu raspundere limitata este acea forma de societate comerciala ale carei obligatii sociale sunt garantate cu patrimoniul social, iar asociatii sunt obligati numai in limita capitalului social subscris. Capitalul social va fi fixat de catre asociati in functie de nevoile societatii, cu respectarea plafonului minim stabilit de lege. Infiintare Firma – SA (Societate pe Actiuni) Societatea comerciala pe actiuni este forma de societate comerciala al carei capital social este impartit in actiuni, iar obligatiile sociale sunt garantate cu patrimoniul social, actionarii raspunzand numai in limita aportului lor. Capitalul social va fi fixat de catre actionari raportat la nevoile societatii, insa nu poate fi mai mic decat echivalentul in Ron a 25.000 Euro. Infiintare de Filiala Filiala este o societatea comerciala cu personalitate juridica. Filiala este constituita de societatea primara care detine majoritatea capitalului. Filiala participa la raporturile juridice in nume propriu, prin actele juridice ale reprezentantilor sai, dobandeste drepturi si isi asuma obligatii, cu angajarea unei raspunderi proprii. Infiintare de Sucursala Sucursala este un dezmembramant fara personalitate juridica al societatii comerciale, depinzand de o anumita autonomie, in limitele stabilite de societate. Sucursala nu poate participa in nume propriu la circuitul juridic. Actele juridice pe care le reclama desfasurarea activitatii sucursalei se incheie de reprezentantii desemnati de societatea comerciala. Infiintare de Reprezentanta Reprezentanta – este o entitate juridico-economica; ea indeplineste functii de intermediere intre societatea care a constituit-o si partenerii externi ai acesteia. Reprezentanta nu este subiect de drept distinct, neavand personalitate juridica si fiind dependenta economic fata de societatea care a constituit-o. - Infiintare de Fundatii / Infiintare de Asociatii
Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial. De asemenea, ne ocupam si cu probleme ce implica modificarea actului constitutiv social cum ar fi : cesiuni de parti sociale, modificari capital social, introducerea de noi obiecte de activitate, deschiderea unor puncte de lucru, de sucursale, revocarea reprezenatilor legali ai societati sau numirea altora noi, transformarea societatii intr-o alta forma juridica , schimbarea sediului social , infiintarea de sedii sociale secundare care nu au statut de sucursale etc. |