Conform legislaiei in vigoare, persoanele juridice (SNC, SCS, SA, SCA, SRL, PFA, I.I) care doresc sa desfasoare activitati de alimentatie publica sunt obligate sa obtina o autorizatie sanitar veterinara de la directia sanitar veterinara pe raza careia doresc sa-si desfasoare activitatea. Astfel societatile comerciale care doresc sa desfasoare activitati de alimentatie publica pe raza orasului Bucuresti, vor trebui sa obtina o autorizatie sanitara de la DSV Bucuresti – (ANSVSA). Persoanele juridice care doresc sa-si desfasoare activitatea pe raza judetului Ilfov, vor trebui sa obtina o autorizatie dsv emisa de DSV Ilfov si in toata tara. Obtinerea autorizatiei sanitar veterinara emisa de Directia Sanitar Veterinara Si Pentru Siguranta Alimentelor, reprezinta cel mai important pas in obtinerea autorizatiei de functionare finale emisa de Primarie. In functie de specificul fiecarei activitati, dosarul care trebuie depus la ANSVSA in vederea obtinerii unui aviz sanitar trebuie sa contina o serie de documente si contracte incheiate cu firme autorizate conform cerintelor legale in vigoare. Astfel actele necesare pentru deschiderea unui magazin alimentar vor fi diferite intr-o oarecare masura de actele necesare pentru deschiderea unui restaurant. Toate actele si contractele necesare pentru obtinerea avizului DSV le gasiti in sectiunea “Cu ce va putem ajuta?" Asa cum am mentionat mai sus organele abilitate de autorizare si control ale statului trateaza diferit fiecare domeniu de activitate ce tine de alimentatia publica. De exemplu, procedura de obtinere autorizatie pentru bar presupune mai putine documente si acte decat procedura de obtinere autorizatie pentru restaurante sau autorizatii fast food. In acest caz chiar daca procedura de intrare in legalitatea presupune mai putine documente, pasii pentru obtinerea avizului sanitar veterinar raman aceeasi. Un alt aspect foarte important in ceea ce priveste procesul de obtinere a autorizatiei sanitar veterinara pentru o unitate de alimentatie publica este respectarea fluxului tehnologic. Fie ca doriti sa va desfasurati activitatea intr-o cladire, punct de lucru fix, sau intr-o rulota tip fast food mobil, unitatea trebuie segmentata si dotata conform cerintelor impuse de legislatia sanitar veterinara si pentru siguranta alimentelor in vigoare. Din acest motiv recomandam clientilor sa ne contacteze inainte sa inchirieze un spatiu sau sa inceapa orice demers in vederea autorizarii unui spatiu. Desi directia de sanatate publica joaca un rol secundar in autorizarea unitatilor de alimentatie publica, este principalul organ de control in ceea ce priveste igiena in unitatile de alimentatie publica. Pentru obtinerea autorizatiei sanitare de functionare, operatorii economici trebuie sa depuna o serie de documente. Dosarul care trebuie depus la sanepid trebuie sa contina un plan de incadrare in zona, un memoriu tehnic, cerere tip si dovada achitarii taxei de autorizare. Planul de incadrare in zona este necesar pentru identificarea potentialelor surse de contaminare si imbolnavire a populatiei. In cazul in care exista o astfel de sursa in vecinatatea locatiei supusa spre autorizare, este necesara intocmirea unui memoriu tehnic justificativ de catre beneficar in care trebuie identificate potentialele riscuri si masurile de combatere a acestor riscuri. Acest memoriu tehnic justificativ este o conditie care trebuie indeplinita pentru ca solicitantul sa-si poata lua autorizatia sanitara de functionare. Memoriul tehnic trebuie sa contina date tehnice despre interiorul si exteriorul cladirii in care beneficiarul doreste sa-si desfasoare activitatea cat si date despre dotarile specifice ale acesteia. Astfel memoriu trebuie sa contina date despre arhitectura constructiei, utilitati, flux tehnologic etc. In cazul in care Directia de Sanatate Publica de care apartineti a solicitat intocmirea unui dosar in vederea autorizarii, cara sa contina documentele si procedurile enumerate mai sus, ne puteti contacta pentru intocmirea acestuia conform normelor in vigoare. Apeland la servicii noastre veti economisi bani, timp si nervi!!! Obtinerea autorizatiilor sanitare emise de Directia Sanitar-Vetrinara si Directia de Sanatate Publica (unde este cazul) reprezinta pasii premergatori obtinerii autorizatiei de functionare emisa de Primarie. Acest acord de functionare se elibereaza dupa depunerea dosarului care trebuie sa contina o serie de documente conform cerintelor legale si dovada achitarii taxei anuale. Dupa depunerea dosarului si achitarea taxei, Primaria va emite acest aviz de functioare in maxim de 30 zile. Pentru comenzi sau informatii nu ezitati sa ne contactati. Ce este autorizatia sanitar-veterinara? Autorizatia reprezinta actul care conditioneaza functionarea comerciantilor de respectarea legislatiei sanitar – veterinare, se arata în Procedura din 13 iunie 2002, aprobata prin Hotarârea 573/2002 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a functionarii comerciantilor. Autorizatia se emite de catre Autoritatea Sanitara Veterinara în a carei raza teritoriala se afla sediul social si/sau sediile secundare unde comerciantul detine obiective în care se desfasoara activitati supuse autorizarii sanitar – veterinare, prin reprezentantul delegat la Biroul unic din cadrul Camerei de comert si industrie teritoriale. Cum poti obtine autorizatia? Pentru a obtine acest document, trebuie sa depui la Biroul unic cererea de înregistrare, în care mentionezi datele de identificare a sediului social si sediilor secundare, precum si obiectivul si activitatea pentru care soliciti autorizatia sanitar – veterinara de functionare, codificate în conformitate cu nomenclatorul CAEN. Autorizarea functionarii comerciantilor din punct de vedere sanitar – veterinar este obligatorie pentru obiectivele – sedii sociale/secundare – si activitatile prevazute în anexa nr. 3.1 din Procedura de autorizare a functionarii comerciantilor din punct de vedere sanitar veterinar. Pentru situatiile care nu se încadreaza în conditiile aratate mai sus, în vederea obtinerii autorizatiei, în calitate de solicitant, vei depune numai o declaratie pe propria raspundere ca îndeplinesti conditiile de functionare prevazute de lege. Exista mai multe situatii în ceea ce priveste autorizarea functionarii din punct de vedere sanitar-veterinar: a) pentru obiectivele si activitatile prevazute în anexa nr. 3.1, autoritatea sanitara veterinara va efectua evaluarea conditiilor minime la sediul social si/sau sediile secundare ale comerciantilor; b) pentru obiectivele si activitatile care nu se încadreaza în anexa nr. 3.1, anexa la certificatul de înregistrare se va semna si stampila cu înscrierea mentiunii “Functioneaza în baza declaratiei pe propria raspundere conform art. 6 alin. (4) din O.U.G. nr. 76/2001, republicata”. În acest caz nu se percep taxe si tarife. c) în cazul în care în sediul social sau sediile secundare nu se desfasoara înca activitatile ce constituie obiectul de activitate al comerciantului, prevazute în anexa nr. 3.1, nu este necesara obtinerea autorizatiei sanitar – veterinare. În aceasta situatie, în baza declaratiei pe propria raspundere a solicitantului, data în acest sens, rubrica din anexa la certificatul de înregistrare se va semna si stampila cu înscrierea mentiunii “Nu este necesara în aceasta etapa”, conform art. 3 alin. (8) din O.U.G. nr. 76/2001, republicata, caz în care nu se percep taxe si tarife, comerciantul fiind obligat sa obtina autorizatia înainte de începerea oricareia dintre activitatile prevazute în actul constitutiv, respectiv modificator. d) în situatia în care unul dintre sediile secundare nu poate fi autorizat la momentul solicitarii înregistrarii si autorizarii functionarii comerciantului, certificatul de înregistrare se elibereaza în mod obligatoriu cu mentionarea în anexa la acesta a obiectivelor/activitatilor autorizate în aceasta etapa. Acte necesare obtinerii autorizatiei Solicitantul este obligat sa anexeze la cererea de înregistrare urmatoarele documente: a) o declaratie pe propria raspundere ca îndeplineste conditiile de functionare prevazute de lege, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.2 pct. I din Procedura de autorizare a functionarii comerciantilor din punct de vedere sanitar veterinar, pentru obiectivele si activitatile care NU se încadreaza în anexa nr. 3.1; b) pentru obiectivele si activitatile prevazute în anexa nr. 3.1: -cerere tip – dactilografiata; -un memoriu tehnic, conform modelului prevazut în anexa nr. 3.3; -o schita tehnica cu fluxul tehnologic al obiectivului; -o schita de amplasare si proiectare pentru obiectivele nou-construite; -contractul încheiat cu directiile sanitar – veterinare pentru plata tarifelor reprezentând activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar – veterinar de stat, desfasurate de personalul sanitar – veterinar de stat în unitatile de producere, prelucrare si depozitare a produselor de origine animala, potrivit legislatiei în vigoare; -statutul de societate – copie (daca este cazul); -contractul de închiriere – copie sau actul de proprietate (daca este cazul). c) dovada achitarii taxei de autorizare, dupa caz. Actele prezentate în copie trebuie sa fie perfect lizibile. Toate actele vor fi depuse într-un dosar cu sina, în ordinea de mai sus. Pentru obtinerea autorizatiei sanitar-veterinare, actele prezentate mai sus se depun la Directia sanitar – veterinara a municipiului Bucuresti sau a judetului în care se afla unitatea de productie. Verificarea conditiilor sanitar-veterinare Autoritatea sanitara veterinara, prin personalul sau de specialitate, verifica conditiile sanitar – veterinare de functionare a obiectivelor si pentru activitatile solicitate, în conformitate cu prevederile legislatiei sanitar – veterinare în vigoare, cu referire la: * amplasarea obiectivului, vecinatati, noxe; * caracteristicile constructive: materiale de constructie, sisteme de aprovizionare cu apa, canalizare; * conditiile de microclimat: ventilatie, temperatura, umiditate, luminozitate si altele asemenea; * fluxul tehnologic: dotarea tehnica cu utilaje, circulatia materiilor prime, a produselor finite si a personalului, spatii de productie, spatii de depozitare pentru materii prime, produse finite, produse necomestibile, confiscate, spatii pentru Venena si Separanda pentru unitatile de profil; * capacitatile de productie, depozitare si desfacere a produselor, asigurarea lantului frigorific; * dotarea cu aparatura de masura si control si sisteme de înregistrare a temperaturii, umiditatii etc.; * functionarea vestiarelor filtru si a grupurilor sanitare; * spatii de depozitare pentru ambalaje, containere pentru produse sechestrate si confiscate, spatii pentru substante toxice în cazul produselor farmaceutice cu acest regim; * sisteme de evacuare a produselor confiscate, deseurilor, ambalajelor si altor materiale nefolosibile; * contractul cu o unitate specializata pentru colectarea în vederea prelucrarii a deseurilor, confiscatelor, altor produse necomestibile; * dotarea cu echipamente, substante si materiale pentru operatiunile de dezinfectie, dezinsectie si deratizare în unitate, spatii pentru pastrarea substantelor necesare; * starea tehnica si igienica a mijloacelor pentru transport animale, produse de origine animala, produse de uz veterinar, asigurarea lantului frigorific, amenajarea spatiilor pentru spalare si dezinfectie; * organizarea si functionarea laboratorului uzinal, dotarea si încadrarea cu personal, atestarea acestuia; * implementarea în unitate a procedurilor operationale standard de sanitatie (SSOP), a planului pentru analiza riscului (HACCP), a programului de autocontrol si a regulilor de buna practica (GMP); * igiena personalului, echipamente de protectie, utilitati pentru igiena personala; * încadrarea cu personal, pregatirea, instruirea sau atestarea acestuia, controlul starii de sanatate; * supravegherea sanitara veterinara a unitatii conform prevederilor legale. |