Reguli intemationale standardizate 4.1. Obiectul jocului Bila 8 este un joc de biliard, in care fiecare lovitura trebuie anuntata si care se joaca cu o bila alba si 15 bile tinta numerotate de la 1 la 15. Un jucator trebuie sa introduca in cosuri bilele numerotate de la 1 la 7 (culori pline), in timp ce adversarul sau va trebui sa joace bilele de la 9 la 15 (cele dungate). Pentru a castiga jocul, un jucator trebuie sa introduca in mod regulamentar in cosuri setul sau de 7 bile si in final bila neagra. 4.2. Lovitura anuntata In acest tip de joc de biliard, loviturile al caror scop este evident, nu trebuie anuntate. Este dreptul adversarului sa intrebe care va fi bila tintasi cosul in care urmeaza a fi introdusa in cazul in care acest lucru nu-i este clar. Loviturile cu manta sau combinatiile nu sunt considerate evidente si trebuie anuntate atat bila tinta cat si cosul tintit. Cand se anunta o lovitura, nu este NICIODATA necesar sa se indice detalii cum ar fi numarul de ricoseuri din mante, carambolurile, etc. Bilele introduse in cosuri ca urmare a unei greseli raman in cosuri, indiferent carui jucator apartin. Spargerea de debut a bilelor nu este o lovitura anuntata. Jucatorul care executa lovitura de spargere are dreptul sa ramana la masa de joc daca a introdus in mod corect o bila tinta. 4.3.Gruparea bilelor Bilele sunt grupate intr-un triunghi avand bila 8 in centruL triunghiului si bila din varful triunghiului pe spotul de fund. Bilele din colturile triunghiului trebuie sa fie din grupuri diferite (intr-un colt o bila plina iar in celalalt o bila dungata). 4.4. Spargerea alternativa Castigatorul tragerii la sorti (sau al “lag”-ului) are dreptul de a sparge prirnul. In timpul competitiilor individuale, dreptul de a sparge primul alterneaza la fiecare joc nou. 4.5. Faulturi la lovituri sarite si ocolite Daca un meci nu este condus de un arbitru, atunci jucatorii trebuie sa fie constienti ca daca, in incercarea de a executa o lovitura sarita sau ocolita,bila alba va atinge in traiectoria sa alta bila decat bila tinta (chiar si in cazul cand aceasta atingere s-a produs cu tacul, mana, prelungitorul, etc.), lovitura respectiva va fi considerata fault. 4.6. Lovitura de spargere regulamentara Pentru a executa o spargere regulamentara, cel ce sparge (cu bila alba in mana in spatele linieide bataie) va trebui: fie sa introduca o bila in cos; fie sa trimita in manta cel putin 4 bile tinta. Daca nu reuseste sa indeplineasca macar una din aceste conditii lovitura se considera fault, iar jucatorul care vine la rnasa are dreptul de a opta intre: a accepta pozitia de pe masa si a juca sau a solicita regruparea bilelor pentru a executa eI insusi lovitura de spargere, sau de a oferi adversarului aceasta posibilitate. 4.7. Scratch la o spargere regulamentara Daca un jucator comite scratch(adica introduce bila alba intr-un cos): toate bilele intrate in cosuri raman acolo (exceptie: bila 8, vezi regula 4.9.), lovitura este considerata fault, masa este deschisa (adica spargerea se considera corect efectuata, iar alegerea bilelor nu s-a facut inca). ATENTIE: jucatorul care urmeaza la masa, are bila alba in manain spatele liniei de bataie sinu are dreptul sa loveasca o bila tinta care se afla in spatele acestei linii, cu exceptia situatiei in care trimite mai intai bila alba in afara zonei de bataie facand-o sa revina in interiorul acesteia dupa impactul cu o manta sau cu o alta bila. 4.8. Bile colorate sarite de pe masa la lovitura de spargere Daca un jucator care executa spargerea de debut, face ca una sau mai multe bile colorate sa sara de pe masa, lovitura se considera fault si adversarul are dreptul de a opta intre: a accepta situatia de pe masa si a juca sau de a beneficia de fault cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie. 4.9. Bila 8 intrata in cos din spargere Daca bila 8 intra in cos direct din spargere, jucatorul aflat la masa poate cere fie regruparea bilelor, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea jocului. Daca jucatorul aflat la masa, comite scratch la spargere si totodata, introduce in cos si bila 8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea bilelor pe masa, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si poate continua jocului cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie. 4.10. Masa deschisa Masa este deschisa atunci cand alegerea grupurilor de bile (culori pline sau dungate) nu s-a facut inca. Cand masa este deschisa, este regulamentar sa lovesti o bila plina mai intai pentru a introduce una dungata, sau invers. NOTA: masa este intotdeauna deschisa dupa spargerea de debut. Atunci cand masa este deschisa este regulamentar sa se poata lovi mai intai orice bila plina, dungata sau bila 8. Daca masa este deschisa si bila 8 este cea aleasa drept tinta si lovita cu bila alba, atunci: jucatorul isi pierde randul, masa ramane deschisa, bilele introduse neregulamentar in cosuri raman in cosuri si jucatorul care vine la masa trebuie sa joace din pozitia existenta pe masa. 4.11. Alegerea grupurilor de bile Alegerea bilelor de culoare plina sau dungate nu se face in urma loviturii de spargere, chiar daca bilele introduse fac parte din una sau din ambele grupe. Masa este deschisa intotdeauna dupa lovitura de spargere. Adjudecarea grupei se face doar dupa ce un jucator a introdus, in mod regulamentar, in cos o bila anuntata, dupa momentul in care s-a creat situatia de masa deschisa. 4.12. Lovitura regulamentara La toate loviturile (cu exceptia celei de spargeresau cand masa este deschisa), tragatorul trebuie sa loveasca mai intai una din bilele grupei sale si: sa o introduca in cos sau daca nici o bila nu este introdusa, dupa impactul cu bila alba oricare bila de pe masa trebuie sa atinga o manta. Daca nu este indeplinita macar una din aceste conditii, lovitura se considera fault. 4.13. Lovitura de siguranta Exista o posibilitate prin care jucatorul, indiferent din ce motive de tactica, sa poata ceda randul adversarului dupa ce introduce in mod corect o bila. Aceasta posibilitate se numeste lovitura de sigurantasi este considerata regulamentara. Daca jucatorul care este la masa vrea sa joace la siguranta, introducand in cos o bila clara, va trebui sa anunte inaintea executarii loviturii "siguranta". Daca anuntul nu este facut si una din bilele grupului sau este introdusa in cos, va trebui sa joace in continuare. Orice bila introdusa in cos in urma unei lovituri de siguranta ramane in cos. 4.14. Punctajul Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza introducerea in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa introduca regulamentar toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si bila 8. 4.15. Penalizarea pentru fault Jucatorul advers are bila alba in mana. Aceasta inseamna ca jucatorul are dreptul de a pune bila alba oriunde pe masa (nu trebuie neaparat sa fie plasata in spatele liniei de bataie, exceptie de la regula facand doar lovitura de spargere de la inceputul meciului). Aceasta regula impiedica pe jucator sa comita greseli intentionate care 1-ar putea pune pe adversaru1 sau intr-o situatie de dezavantaj. Cu bila alba in manajucatorul isi poate folosi mana sau orice parte a tacului (inclusiv varful) pentru a aseza bila alba. In timpul pozitionarii bilei, orice lovitura executata care rnisca bila alba se considera a fi fault daca nu este considerata o lovitura regulamentara. 4.16. Lovituri combinate Loviturile in combinatie sunt permise; bila 8 nu poate fi folosita prima in combinatie cu exceptia situatiei cand masa este deschisa. 4.17. Bile introduse neregulamentar in cosuri Se considera ca o bila a fost introdusa neregulamentar in cos atunci cand : se comite fault in cadrul aceleiasi lovituri; bila nu intra in cosul in care a fost anuntata sau nu se anunta “siguranta” inaintea executarii loviturii. Bi1ele introduse neregulamentar raman in cosuri. 4.18. Bile colorate sarite de pe masa Daca o bila colorata sare de pe masa, se considera fault, iar jucatorul isi pierde randul. Daca acest lucru se intampla cu bila 8, se pierde jocul. Bilele sarite vor fi repozitionate in ordine numerica conform regulamentului general in acest sens. 4.19. Jucarea bilei 8 Atunci cand se joaca bila 8, un scratch sau un fault nu inseamna pierderea meciului daca bila 8 nu este introdusa in cos sau nu sare de pe masa. Jucatorul care vine la masa are bila alba in mana. 4.20. Pierderea jocului Un jucator pierde jocul daca comite una din urmatoarele greseli: a. comite un fault atunci cand introduce bila 8 (exceptie- vezi regula 4.9.); b. introduce bila 8 din aceeasi lovitura cu care a jucat ultima bila din grupa lui; c. face ca bila 8 sa sara de pe masa (valabil pentru orice moment al jocului); d. introduce bila 8 in alt cos decat cel desemnat; e. introduce bila 8 cand nu era randul ei. NOTA: toate infractiunile trebuie anuntate inainte de a se executa o alta lovitura. Altminteri, se va considera ca nu s-a comis nici o infractiune. 4.21. Meci nul Daca dupa trei veniri la masa consecutive ale fiecarui jucator (6 tururi in total), nici un jucator nu mai incearca sa castige jocul (decizia arbitrului) deoarece jucand in continuare ar putea, dupa toate probabilitatile, sa piarda jocul, bilele vor fi regrupate urmand sa se refaca jocul cu acelasi jucator la spargere ca si in jocul anterior. NOTA: trei greseli consecutive ale aceluiasi jucator nu conduc la pierderea jocului. |