Ce este consilierea psihopedagogică ? Evaluarea psihopedagogică. Consilierea psihopedagogică sau educaţională este un proces intensiv de acordare a asistenţei psihologice şi educaţionale elevilor, studenţilor şi celorlalte persoane implicate în procesul educaţional cu scopul eficientizării acestuia. -oferă reperele pentru sănătatea mentală, psihoemoţională, socială, fizică, spirituală a copiilor şi adolescenţilor. -este centrată pe prevenţie şi acţiune plecând de la cauzele şi explicând motivele dificultăţilor intelectuale, emoţionale, relaţionale şi comportamentale. -este o relaţie interumană de asistenţă şi suport a elevului, a grupului de elevi în scopul de prevenţie a situaţiilor de criză. Domeniile de acţiune: -cunoaştere şi imagine de sine -tehnici de invăţare eficientă şi de a învăţa să înveţi -management al timpului -dezvoltarea carierei -rezolvare de probleme -decizii responsabile -responsabilitate socială -controlul stresului -consiliere vocaţională -dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi management al conflictelor. -dezvoltarea abilităţilor social-asertive -dezvoltare a abilităţilor de prevenire a consumului de alcool, tutun, droguri. -dezvoltarea unei psihosexualităţi sănătoase -prevenire HIV, SIDA, sarcini nedorite -dezvoltare a abilitîţilor de prevenire a anxietăţii, depresiei, agresivităţii, suicid Care sunt metodele şi tehnicile consilierii psihoopedagogice? - cele mai eficiente metode în cazul activităţilor de consiliere sunt cele interactive (jocul de rol, învăţare prin cooperare, problematizare, dezbatere); - dar există şi metode clasice care se folosesc cu succes: - Brainstorming - Dezbaterea - Problematizarea - Jocul de rol - Activităţi structurate - Activităţi ludice de relaxare - Exerciţii de învăţare - Vizionare şi comentare de filme - Transpunere în diferite situaţii - Reflexia - Argumentarea - Comentarea unor texte şi imagini - Completarea de fişe de lucru şi scale de autoevaluare - Realizarea de postere colaje - Imaginarea de situaţii - Evaluarea unor situaţii problematice - Elaborarea de proiecte - Conceperea de portofolii - Studii de caz - Prelegerea Pot fi intercalate metode şi tehnici specifice domeniului psihologiei, precum interviul (de auto- sau intercunoaştere), aplicarea unor teste şi chestionare specifice, tehnici de comunicare eficientă ş.a. - ca şi strategii de lucru, putem vorbi de patru mari categorii: Ø Strategii de identificare a atitudinilor şi sentimentelor negative; Ø Strategii de schimbare a atitudinilor şi sentimentelor negative; Ø Strategii de identificare a comportamentelor negative; Ø Strategii de schimbare a comportamentelor negative. Strategii de identificare a atitudinilor şi sentimentelor negative - Clarificarea şi reflectarea sentimentelor clientului - Modelarea sentimentelor - Strategia cercurilor concentrice - Confruntarea şi întărirea sentimentelor - Căutarea gândurilor ascunse sau neexprimate - Confruntarea clientului cu imaginea de sine - Dialogarea şi inversarea rolurilor Strategii de schimbare a atitudinilor şi sentimentelor negative - Aproximaţia succesivă a sentimentelor - Tehnicile de stopare a gândirii negative - Strategia de identificare a rolului Strategii de identificare a comportamentelor negative - Vizualizarea rolului -Descrierea şi inventarierea comportamentului (inventarul unei zile obişnuite, de pildă) Strategii de schimbare a comportamentelor negative - Întărirea pozitivă - Asumarea de roluri - Contactul comportamental - Practica negativă - Modelarea indirectă - Autocontrolul - Antrenamentul asertiv În consilierea de carieră: Metode individuale şi interactive: ü brainstorming ü Philips 6-6 ü jocul de rol ü dezbaterea ü interviul ü realizarea de postere, dicţionare ü portofoliul ü realizarea de proiecte ü autoevaluarea ü studiul de caz ü imageria mentală Vă stau la dispoziţie pentru mai multe detalii ! de prof. psihopedagog Nicolae Nedea |