Curtea de Conturi exercită funcţia de control asupra modului de formare, de administrare şi de intrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, furnizând Parlamentului şi respectiv unitaţilor administrativ-teritoriale, rapoarte privind utilizarea şi administrarea acestora, în conformitate cu principiile legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficienţei şi eficacităţii. Principalele activitati specifice ale Curtii de Conturi sunt cele de control şi de audit public extern. Auditul public extern cuprinde auditul financiar şi auditul performantei. Acestea se exercită potrivit programului de activitate. Exercitarea activităţilor specifice de control, audit financiar şi audit al performanţei se realizează pe baza procedurilor de audit public extern cuprinse în Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activităţi şi în standardele proprii de audit, detaliate în manualele de audit, elaborate şi aprobate de Curtea de Conturi. Standardele proprii de audit ale Curţii de Conturi sunt elaborate în baza standardelor de audit internationale, general acceptate. Acţiunile de control, audit financiar şi audit al performanţei se iniţiază din oficiu şi nu pot fi oprite decât de Parlament şi aceasta numai în cazul depăşirii competentelor stabilite prin lege pentru Curtea de Conturi. Hotararile Camerei Deputatilor sau ale Senatului, prin care se cere Curtii de Conturi efectuarea unor controale, în limitele competenţelor sale, sunt obligatorii. Nici o altă autoritate publică, precum şi persoană fizică sau juridică, nu o mai poate obliga în acest sens. Acţiunile specifice care se desfăşoară în cadrul Curţii de Conturi, pot fi structurate astfel: A. sub aspectul domeniului de activitate, în conformitate cu prevederile art. 22 şi 29 alin. (2) şi (3) din lege şi ale pct. 12 din Regulament, acţiunile se referă la: a) formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat, ale bugetului asigurarilor sociale de stat şi ale bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale, precum şi miscarea fondurilor între aceste bugete; b) constituirea şi utilizarea celorlalte fonduri publice componente ale bugetului general consolidat; c) formarea şi gestionarea datoriei publice şi situaţia garantiilor guvernamentale pentru credite interne şi externe; d) utilizarea alocatiilor bugetare pentru investitii, a subventiilor şi transferurilor şi a altor forme de sprijin financiar din partea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale; e) constituirea, administrarea şi utilizarea fondurilor publice de către autoritatile administrative autonome şi de către institutiile publice infiinţate prin lege, precum şi de organismele autonome de asigurari sociale ale statului; f) situaţia, evoluţia şi modul de administrare a patrimoniului public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale de către instituţiile publice, regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale, precum şi concesionarea sau închirierea de bunuri care fac parte din proprietatea publica; g) constituirea, utilizarea şi gestionarea resurselor financiare privind protectia mediului, îmbunătăţirea calităţii condiţiilor de viaţă şi de muncă; h) respectarea de către autorităţile cu atribuţii în domeniul privatizarii a metodelor şi procedurilor de privatizare, prevăzute de lege; i) modul în care s-a asigurat respectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractele de privatizare; j) respectarea dispoziţiilor legale privind modul de administrare şi întrebuinţare a resurselor financiare rezultate din acţiunile de privatizare; k) alte domenii în care, prin lege, s-a stabilit competenţa Curţii de Conturi. B. sub aspectul categoriilor de entităţi care intră în competenta de verificare a Curtii de Conturi, prevăzute la art. 23 şi 24 din lege, în actiunile de control/audit desfăşurate de aceasta se cuprind: a) statul şi unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de persoane juridice de drept public, cu serviciile şi instituţiile lor publice, autonome sau neautonome; b) Banca Nationala a Romaniei; c) regiile autonome; d) societăţile comerciale la care statul, unităţile administrativ-teritoriale, instituţiile publice sau regiile autonome deţin, singure sau împreună, integral sau mai mult de jumătate din capitalul social; e) organismele autonome de asigurari sociale sau de altă natură, care gestionează bunuri, valori sau fonduri, într-un regim legal obligatoriu, în condiţiile în care prin lege sau prin statutele lor se prevede acest lucru; f) alte persoane decât cele prevăzute la art. 23 din lege (persoane juridice, indiferent de forma de proprietate şi fizice), care: beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice; administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale; administrează şi/sau utilizează fonduri publice, verificările urmând a se efectua numai în legătură cu legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri. C. sub aspectul tipului de acţiuni de verificare, Curtea de Conturi efectuează: a) acţiuni de control la: instituţiile publice prevăzute la art. 23 şi art. 25 alin. (1) din lege, pe parcursul execuţiei bugetare şi pentru perioadele expirate după caz; alte persoane prevăzute la art. 23 (altele decât instituţiile publice), la art. 24 şi art. 29 alin. (2) şi (3) din lege; b) misiuni de audit financiar, în conformitate cu prevederile art. 26 din lege, asupra conturilor de executie ale bugetului general consolidat, respectiv: contul general anual de execuţie a bugetului de stat; contul anual de execuţie a bugetului asigurărilor sociale de stat; conturile anuale de executie a fondurilor speciale; conturile anuale de executie a bugetelor locale, ale municipiului Bucureşti, ale judetelor, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale municipiilor, ale oraşelor şi comunelor; contul anual de execuţie a bugetului Trezoreriei Statului; conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice autonome; conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetul asigurarilor sociale de stat, de la bugetele locale şi de la bugetele fondurilor speciale, după caz; conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finantate integral din venituri proprii; contul general anual al datoriei publice a statului; conturile anuale de executie a bugetului fondurilor externe nerambursabile; alte conturi de execuţie a unor bugete prevăzute de lege; c) misiuni de audit al performantei utilizării resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, atât la finalul, cât şi pe parcursul desfăşurării proiectelor, programelor, proceselor sau activităţilor supuse verificării, potrivit prevederilor art. 28 din lege. În cazul auditului financiar, în competenţa departamentelor de specialitate din cadrul Curtii de Conturi intră, de regulă, institutiile publice ale administratiei publice centrale ai căror conducători au calitatea de ordonator principal de credite. La nivel teritorial, camerele de conturi efectuează auditul financiar la următoarele categorii de entitati: cele de pe plan local subordonate instituţiilor publice centrale, ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar sau tertiar de credite; cele de pe raza teritorială ai căror conducători au calitatea de ordonator principal, secundar sau tertiar de credite. În cazul acţiunilor de control şi audit al performantei, în competenţa de verificare a departamentelor intră, de regulă, entităţile administraţiei publice centrale, companii nationale, regii autonome, societati naţionale şi alte entităţi de interes national, precum şi alte persoane prevăzute de lege, care: beneficiaza de garantii guvernamentale pentru credite, de subventii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice; administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale; administrează şi/sau utilizează fonduri publice, verificarile urmând a se efectua numai în legătură cu legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri. La nivel teritorial, camerele de conturi efectuează controlul şi auditul performanţei la următoarele categorii de entitati: cele de pe plan local subordonate institutiilor publice centrale ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari sau ordonatori tertiari de credite; cele de pe raza teritorială ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali, ordonatori secundari sau ordonatori tertiari de credite; sucursalele şi filialele companiilor nationale, regiilor autonome, societăţilor naţionale şi societătilor comerciale cu capital majoritar de stat de pe raza teritoriala; companiile naţionale, regiile autonome, societăţile nationale şi societatile comerciale cu capital majoritar al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale de pe raza teritorială. În cazul companiilor nationale, regiilor autonome sau societăţilor naţionale cu sediul central în municipiul Bucuresti, acestea vor fi verificate de către departamentele de specialitate şi nu de către Camera de Conturi a municipiului Bucuresti; regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar al unităţilor administrativ-teritoriale, de interes local; alte persoane prevăzute de lege care au sediul pe raza teritorială a camerelor de conturi şi care: beneficiază de garantii guvernamentale pentru credite, de subventii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice; administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale; administrează şi/sau utilizează fonduri publice, verificările urmând a se efectua numai în legătură cu legalitatea administrarii şi/sau utilizarii acestor fonduri . La entităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite şi care nu au fost incluse în fiecare an în actiunile de audit financiar, se pot efectua acţiuni de control pe anumite obiective specifice, în principal, în următoarele situaţii: -existenţa unor informaţii privind efectuarea unor cheltuieli semnificative pentru obiective de investitie sau alte achizitii publice în domenii care prezintă un grad ridicat de risc; apariţia unor informaţii, inclusiv prin intermediul mass-media, în legătură cu producerea unor abateri de la legalitate şi regularitate în perioada ce a urmat ultimei misiuni de audit financiar; consemnarea în actele întocmite cu ocazia verificarilor anterioare a unor abateri grave de la legalitate şi regularitate. În termen de 6 luni de la primirea conturilor prevăzute la art. 26 din lege, Curtea de Conturi trebuie să elaboreze Raportul public anual şi să îl înainteze Parlamentului României. |