Limbajul este cel mai important mijloc de relationare, cu ajutorul caruia se pot comunica nevoi, dorinte, sentimente si se pot întretine relatii. Cu alte cuvinte, cu ajutorul limbajului copilul se formeaza si se defineste. Limbajul joaca un rol deosebit de important în structura vietii psihice. Datorita lui, toate procesele psihice capata sens. Prin urmare, problemele de limbaj determina dezordine sau disfunctii la nivelul personalitatii .O comunicare deficitara a prescolarului poate conduce la întârzierea evolutiva a limbajului. Frecventa cea mai mare a tulburarilor de limbaj apare la aceasta vârsta; tulburarile netratate au tendinta de a se agrava si croniciza. Formarea unor deprinderi gresite de vorbire, odata cu trecerea timpului, necesita un efort mai mare si mai îndelungat pentru a le corecta.Tulburarile intelectuale se asociaza deseori cu cele de limbaj, cu efecte asupra afectivitatii si comportamentului copilului. Vârsta prescolara este cu precadere cea la care se sesizeaza o mare parte a tulburarilor de limbaj. Un procent de 15-20% dintre copiii care frecventeaza gradinita prezinta tulburari de limbaj. Acestea sunt initial dislalii fiziologice, trecând apoi , pe masura ce copiii cresc si nu sunt corectati, în forme patologice. Depistarea la timp a unor dificultati de exprimare reprezinta un mare avantaj pentru recuperarea copilului. Prin urmare, introducerea programelor terapeutic-recuperatoriii pentru tulburarile de limbaj, printr-o depistare precoce în cadrul structurii curriculare moderne devine imperios necesara. Acesta este si motivul pentru care am considerat necesara si oportuna functionarea unui cabinet logopedic în cadrul gradinitei noastre, astfel încât parintilor sa le fie la îndemâna serviciile si sprijinul unui logoped, la nevoie. Terapia logopedica este cu atât mai eficienta cu cât în elaborarea ei lucreaza în echipa: educatoarea, logopedul, dar si parintii prescolarului. Gradinita este un loc ideal pentru terapie deoarece logopedul si educatoarea pot lucra în echipa, educatoarea putând relua exercitiile indicate de logoped oridecâteori este necesar. Când ne adresam unui logoped? Mergem la logoped în cazul în care sesizam ca este ceva în neregula cu limbajul copilului. Fara a avea cunostinte de specialitate, parintii observa cu usurinta anumite probleme cum ar fi: - Nu pronunta corect toate sunetele limbii române înainte de 4 ani (dislalie);
- Rosteste putine cuvinte sau nu vorbeste deloc, comparativ cu copiii de aceeasi vârsta sau nu formeaza propozitii ( întârziere în achizitia limbajului);
- Repeta cuvinte scurte sau silabele initiale ale cuvântului dupa 4 ani si jumatate(bâlbâiala);
- Are dificultati în a scrie sau a citi corect, înlocuieste sau omite litere su are un scris ilizibil (dislexie, disgrafie);
- Vorbeste nazal;
- Articuleza defectuos cuvintele;
- Repeta sau prelungeste unele sunete, silabe sau cuvinte;
- Se confrunta cu aparitia unor blocaje sau spasme la rostirea unor cuvinte;
- Vorbeste prea rapid sau prea lent;
- Îsi pierde vocea;
- Are un vocabular foarte redus (4-5 cuvinte);
- Prezinta întârzieri în dezvoltatea vorbirii.
|