Ce este solutia AdBlue, de care are nevoie orice viitor proprietar de automobil cu motor diesel de ultima generatie pentru a putea porni masina? AdBlue este denumirea comerciala a unei solutii numite Diesel Exhaust Fluid (DEF). Este o solutie apoasa ce contine uree în proportie de 32.5% si apa deionizata (67.5%). Lichidul este folosit pentru a reduce emisiile de monoxid de azot (NO) si dioxid de azot (NO2) ce apar ca noxe în urma arderii combustibilului de motoare diesel ce folosesc sistemul reducerii catalitice selective. Lichidul AdBlue este injectat direct în evacuare si, în urma reactiei chimice, noxele sunt descompuse în azot pur si vapori de apa. Pe scurt, motoarele diesel moderne folosesc AdBlue pentru a reduce emisiile poluante. Solutia AdBlue este incolora, nu are miros si nu este inflamabila. Principala substanta din AdBlue, ureea CO(NH2)2, se obtine prin procedee industriale în care se combina bioxidul de carbon (CO2) cu amoniacul (NH3) la temperaturi si presiuni înalte. Substanta rezultata este ureea solida, sub forma de cristale incolore solubile în apa. AdBlue are o temperatura de înghet de -11 grade, dar sistemele montate pe masini au o rezistenta electrica care încalzesc lichidul daca este necesar. AdBlue este folosit de ani buni pentru autocamioanele de mare tonaj, iar de ceva mai putin timp a migrat si pe automobilele dotate cu motoare diesel de ultima generatie. Astazi, aproape orice automobil diesel de ultima generatie are si un rezervor de AdBlue. Constructorii auto folosesc aceasta solutie pentru a satisface normele de poluare Euro 6. AdBlue nu este aditiv si nu se adauga peste carburant. Este o solutie separata, stocata într-un rezervor suplimentar. La livrare, masina are rezervorul de AdBlue plin si, de obicei, are o rezerva suficienta pentru a ajunge pâna la urmatoarea revizie. Daca este nevoie ca rezervorul de AdBlue sa fie umplut, computerul de bord va emite o avertizare cu 1.000 km înainte de golirea completa a rezervorului. Motorul va functiona pâna la golirea completa a rezervorului de AdBlue, dar daca acesta nu va fi umplut, motorul nu va mai putea fi pornit. În mod normal, pentru a reseta sistemul si a permite motorului sa porneasca din nou, trebuie completat un minim de patru litri de AdBlue. Completarea cu AdBlue se face simplu, prin intermediul busonului pentru rezervorul dedicat. Acesta este amplasat în portbagaj sau lânga cel de motorina. Pentru detalii, trebuie consultat manualul automobilului. Unii constructori recomanda si utilizarea întregului recipient folosit pentru a completa nivelul de AdBlue. Daca mai ramâne lichid în recipientul desigilat, acesta îsi pierde puritatea. Unde gasim si cât costa AdBlue? În mod normal, putem completa nivelul de AdBlue la revizia periodica a masinii.În functie de numarul de kilometri, în cadrul reviziei va fi verificat nivelul lichidului, si daca clientul doreste, rezervorul va fi umplut contra cost. Este posibil ca rezervorul de AdBlue sa se goleasca înainte de revizie, iar atunci putem achizitiona un flacon sau o canistra de AdBlue de la orice benzinarie. La omv, de exemplu, o canistra de AdBlue de 10 litri costa 80 de lei. Alternativ, se poate achizitiona AdBlue si online. Am gasit bidoane de 10 litri si la 35 lei, dar de cele mai multe ori online se vând cantitati mari dedicate transportatorilor cu parcuri de camioane. La realimentarea cu AdBlue aveti grija ca lichidul sa nu se scurga pe partile vopsite ale masinii, existând pericolul coroziunii. Cât AdBlue consuma masina mea? Consumul de AdBlue variaza în functie de consumul de motorina si de distanta parcursa. În lumea transportatorilor, un camion care foloseste AdBlue consuma în medie cam 1-1.5 litri de AdBlue pentru fiecare 100 km parcursi. Camioanele au rezervoare de AdBlue de 60 litri, deci un plin cu solutia incolora este suficient pentru 6.000 kilometri. În cazul unui BMW X5 cu motor diesel de 3.0 litri, un rezervor plin de AdBlue este suficient pentru 15.000 kilometri parcursi. Mercedes-Benz spune ca un litru de AdBlue este suficient pentru 1.000 kilometri parcursi. |