Biserica este construita din caramida pe temelie de piatra cu ziduri de caramida. Are o turla deschisa pe naos - din lemn cu rabit si o alta pe pronaos inchisa. In pronaos se afla construit din lemn de stejar sculptat un cafas (care nu are nici o utilitate decat sa-ti lase impresia de apasare in detrimentul monumentalitatii interioare). Planul de baza al bisericii: este treflat, compartimentat: - altar acoperit de o cupola semisferica;
- naos pe care se ridica o turla ce se sprijina pe pandativi si arcuri;
- altarul este despartit de naos printr-o catapeteama de lemn - ce cred ca a fost adusa de la alta biserica nefiind in concordanta cu dimensiunile spatiului;
- pronaosul este acoperit de o calota sferica, avand o turla infundata;
- tinda este deschisa
Pictura este executata in tehnica uleiului de factura occidentala, rupandu-se total de tendinta picturii de la noi din tara. Cauzele degradarilor Degradarile structurii au rezultat, in mare, din doua cauze principala: - Structura de rezistenta a fost afectata in timp de mai multe cutremure care au determinat aparitia de fisuri transversale si longitudinale in bolta;
- Tasarile inegale ale terenului de fundare precum si vibratiile datorate traficului rutier si construirea de blocuri noi in veicinatatea monumentului au favorizat aparitia de noi fisuri, in special cu trasee verticale;
- Trotuarul de ciment, precum si soclul acoperit cu tencuiala de ciment favorizeaza umiditatea de capilaritate. Aceasta afecteaza monumentul de jur-imprejur pana la inaltimea de 0,30-1,5 m .
La exterior se observa o banda de evaporare cu eflorescente saline la cota mentionata, iar la interior tencuiala initiala lipseste pana la contele mentionate fiind inlocuita cu tencuiala noua. Umiditatea de infiltratie a fost favorizata de degradari ale acoperisului. Apa infiltrata pana la stratul pictorial a determinat aparitia a numeroase burduseli si eflorescente saline. - Umiditatea de condens a fost favorizata inainte de introducerea centralei termice de incalzirea intermitenta pe timp de iarna producand in felul acesta degradari (exfolieri si lacune) pe zone intinse. Fenomentul de imbatranire specific picturii in ulei.
- Lipsa unui sistem de ventilare a aerului din biserica in timpul si dupa oficierea slujbelor religioase favorizeaza umiditatea de condens
- Interventiile necorespunzatoare realizate de-a lungul timpului au determinat si ele numeroase degradari, in special la nivelul stratului picturial
- Arderea lumanarilor in biserica a determinat in timp acoperirea stratului pictural cu uun strat de fum si gudroane.
- Grasimea fumului de lumanari, incarcat cu particule din arderi incomplete, toate acestea au facilitat formarea petelor de gudroane.
- Verniurile durizate acopera practic toata suprafata picturii
Spre a-i reda stralucirea de odinioara, acestea trebuie inlaturate, pictura urmand a fi revernisata dupa restaurare. Seismele succesive au produs avarii grave bisericii, implicit si asupra componentelor picturii (dislocari de zidarie, fisuri). Sus |