Evaluările realizate cu privire la ameninţările îndreptate împotriva securităţii naţionale, evidenţiază tendinţa de amplificare şi diversificare a formelor de manifestare a acestora, concomitent cu apariţia şi dezvoltarea unor noi factori de risc neconvenţionali, semnificativi sub raportul consecinţelor la adresa legalităţii, echilibrului şi stabilităţii unui stat de drept. Globalizarea, tehnologia informaţiilor sau, mai concret, deschiderea graniţelor joacă un rol important în definirea naturii în continuă schimbare a ameninţărilor şi riscurilor precum şi a forţelor sau actorilor care le generează, impunând cu necesitate extinderea conceptului de securitate şi a strategiilor necesare pentru realizarea acesteia. În ultimii ani au căpătat o relevanţă majoră noile tipuri de ameninţări – transfrontaliere şi atipice – la securitatea naţională, dintre acestea proliferarea armelor de distrugere în masă şi a vectorilor purtători şi criminalitatea organizată transfrontalieră reprezentând factori majori de risc atât pentru securitatea României cât şi pentru cea a statelor partenere din Uniunea Europeană şi NATO. Necesitatea abordării problematicilor de proliferare şi de criminalitate organizată transfrontalieră de către SRI rezidă din prevederile stipulate în articolul 2 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea S.R.I. conform căruia serviciul organizează şi execută activităţi pentru culegerea, verificarea şi valorificarea informaţiilor necesare cunoaşterii, prevenirii şi contracarării oricăror acţiuni care constituie, potrivit legii, ameninţări la adresa securităţii naţionale a României, astfel cum acestea sunt prevăzute în articolul 3 al Legii nr. 51/1991. În acest sens, în cadrul SRI se acţionează pentru identificarea, prevenirea şi contracararea ameninţărilor transfrontaliere, altele decât cele asimilate terorismului, care vizează obţinerea şi punerea la dispoziţia factorilor de decizie în stat şi instituţiilor de aplicare a legii a informaţiilor referitoare la acţiunile entităţilor implicate în activităţi de criminalitate organizată transfrontalieră cu consecinţe în planul securităţii naţionale, precum şi proliferarea armelor de distrugere în masă şi a armamentului convenţional. Pentru contracararea şi combaterea acestor ameninţări SRI cooperează de asemenea în baza protocoalelor instituţionale cu celelalte instituţii din sistemul de securitatea naţională ori cu autorităţile abilitate de lege, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, precum şi cu Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor. Având în vedere caracterul transfrontalier al acestor categorii de ameninţări, SRI a dezvoltat relaţii de parteneriat cu structuri similare din străinătate, susţinând prin aceste colaborări eforturile României în direcţia consolidării climatului de securitate în plan regional şi internaţional. |