Protecţia intereselor de securitate economică se realizează în conformitate cu prevederile Constituţiei României, Legii nr.51/1991, privind siguranţa naţională a României, Legii nr.14/1992, privind organizarea şi funcţionarea S.R.I., Regulamentului de funcţionare a acestuia, celorlalte acte normative aplicabile în materia securităţii naţionale.Securitatea economică este abordată ca o componentă importantă a securităţii naţionale, ce desemnează starea economiei fundamentată pe prosperitate, legalitate, echilibru şi stabilitate şi bazată pe principiile economiei de piaţă, exprimată prin ordinea de drept şi asigurată prin acţiuni de natură economică, politică, socială, juridică şi de altă natură. Plecând de la prerogativele şi atribuţiile legale ce revin S.R.I., activitatea pe componenta economică este orientată pe protecţia valorilor reprezentate de atributele fundamentale ale statului (independenţa şi suveranitatea economică şi monetară, integritatea deciziilor economico-strategice privind resursele vitale) şi apărarea, prin mijloace şi metode specifice, a valorilor de securitate economică, precum şi spre promovarea intereselor naţionale şi asigurarea cadrului necesar definitivării cu succes a procesului de aderare la UE . Valorile de securitate economică statuate constituţional (de interes major pentru securitatea naţională) sunt economia de piaţă, concurenţa loială, resursele naturale, echilibrul ecologic, dezvoltarea economică - prin asigurarea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, aplicarea politicilor de dezvoltare regională şi dezvoltare durabilă- proprietatea, libertatea economică, sistemul financiar, activitatea bancară, protecţia socială, cercetarea ştiinţifică şi tehnologică naţională şi dreptul de autor. Acestea sunt înţelese ca acele relaţii sociale şi economice prin a căror existenţă şi manifestare se asigură funcţionarea economiei naţionale, precum şi ca ansamblul intereselor şi necesităţilor de securitate economică (prin garantarea principiilor de bază ale economiei de piaţă, proprietăţii, concurenţei loiale, resurselor naturale, echilibrului ecologic, dezvoltării economice, libertăţii economice, sistemului financiar, activităţii bancare, protecţiei sociale, cercetării ştiinţifice şi tehnologice naţionale şi dreptului de autor). Pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin, structura specializată are stabilite o serie de atribuţii care sunt: 1. generale, ce vizează elaborarea strategiei generale a activităţii specifice (într-o concepţie unitară şi în conformitate cu reglementările legale şi dispoziţiile interne): - organizarea, conducerea şi coordonarea activităţii de informaţii în domeniu (pentru dimensionarea corectă şi cuprinzătoare a disfuncţiilor, vulnerabilităţilor, riscurilor, ameninţărilor şi pericolelor la adresa securităţii economice);
- evaluarea permanentă a influenţei factorilor de risc interni şi externi asupra stării de securitate economică, analizarea mutaţiilor intervenite în direcţia de manifestare şi amplitudinea ameninţărilor specifice;
- asigurarea colaborării cu structurile celorlalte organe de stat cu atribuţii în materia siguranţei naţionale, apărării şi ordinii publice, precum şi cu instituţii publice sau private din sfera economică, în problematica de realizare a securităţii economice;
- organizarea activităţii de cooperare cu servicii de informaţii externe, pe linia schimbului de informaţii ori în cadrul operaţiunilor comune;
2. specifice, ce stabilesc identificarea, evaluarea şi gestionarea disfuncţiilor, vulnerabilităţilor, riscurilor, ameninţărilor şi/sau pericolelor care vizează valorile de securitate economică, facilitează acţiunile/operaţiunile de subminare economică, distrugere, degradare sau compromitere a infrastructurilor economice ori folosirea acestora în scopuri contrare intereselor României (în special în domeniile energetic, industrial, financiar, bancar, agricultură, protecţia mediului şi silvicultură, transporturi, dezvoltare regională), favorizează activităţile/operaţiunile de spionaj ori de diversiune în sectorul economic, ştiinţific sau tehnologic (în ansamblu ori pe elemente de bază ale acestora). În vederea executării acestor atribuţii se cooperează cu unităţile informativ-operative, specializate, tehnico-operative şi funcţionale centrale din structura S.R.I., şi se colaborează cu structuri ale celorlalte organe de stat cu competenţe în materia securităţii naţionale şi cu organele administraţiei publice din economie şi finanţe, în problemele de realizare a securităţii naţionale (în limitele competenţelor stabilite prin protocoale). În baza prerogativelor şi competenţelor legale, sunt organizate şi executate activităţi pentru culegerea şi verificarea informaţiilor necesare cunoaşterii, prevenirii şi contracarării oricăror acţiuni care constituie, potrivit legii, ameninţări la adresa securităţii naţionale a României, care, ulterior, sunt valorificate (în conformitate cu art.11 din Legea nr.51/1991) prin informarea beneficiarilor legali abilitaţi a dispune măsuri de prevenire şi contracarare a ameninţărilor identificate. Datele şi informaţiile din care rezultă săvârşirea unor fapte susceptibile a întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni sunt puse (din proprie iniţiativă sau la cerere) la dispoziţia organelor de urmărire penală (acestora revenindu-le sarcina şi competenţa legală în a stabili existenţa unor fapte penale şi încadrarea acestora în lege). |