In societatea moderna s-a constatat un interes din ce in ce mai crescut pentru sus?inerea ini?iativelor specifice antreprenoriatului, astfel incat, in Uniunea Europeana dar ?i in multe state din afara ei, a devenit necesara o formulare a politicilor de dezvoltare economica centrata inclusiv pe imbunata?irea mediului antreprenorial.Acest demers a presupus – ?i presupune in continuare atat solu?ii de amortizare a posibilelor dificulta?i ?i obstacole cu care se pot confrunta antreprenorii dar ?i ac?iuni direc?ionate spre sprijinul direct al acestora. Astfel, sus?inerea antreprenoriatului a devenit o prioritate a guvernelor – ca solu?ie pentru ie?irea din criza ?i pentru stoparea cresterii ratei ?omajului. In ultimii ani, guvernele europene aloca constant resurse pentru redresarea intreprinderilor sub diferite forme de ajutor: garan?ii pentru credite, subven?ii de taxe, credite pentru cercetare-dezvoltare menite sa for?eze inovarea sau pentru incurajarea startup-urilor. Se poate constata faptul ca, la nivel european, promovarea ini?iativei antreprenoriale dar ?i a responsabilita?ii sociale au devenit doua componente definitorii pentru modelul economic de succes, direc?ie ce a dinamizat sectorul privat prin eficientizarea ?i simplificarea cadrului de reglementare.Importan?a antreprenoriatului din punct de vedere socioeconomic rezida in special in analiza acestuia ca sursa de generare a locurilor de munca. Astfel, s-a constat ca la nivel european, anual, 4.1 milioane de locuri de munca noi provin din firme nou infiin?ate. S-a constatat de asemenea ca in lipsa ini?iativelor antreprenoriale, rata medie a ocuparii ar fi negativa. In contextul actual este cu atat mai mult nevoie de sus?inere a start-up-urilor cu cat acesta este caracterizat de instabilitate la nivelul mediilor economice, instabilitate care amenin?a supravie?uirea firmelor nou infiin?ate. O forma de sprijin suplimentara ar consta inclusiv in asistarea noilor antreprenori nu doar in infiin?area de noi firme dar ?i in demersuri subtile care ?in de afirmarea pe pia?a ?i men?inerea la un nivel optim al func?ionarii afacerii.Dezvoltarea antreprenorialului este dependenta in mod complex de contextul economico-social al tarii/regiunii; aspecte demografice si ale ocuparii fortei de munca, caracteristicile mediului de afaceri, inzestrarea cu resurse si existenta unei infrastructuri adecvate sunt definitorii in stimularea apetentei catre dezvoltarea de noi afaceri. Este motivul pentru care prima parte a lucrarii abordeaza cateva dintre caracteristicile economice-sociale ale populatiei si firmelor din Romania, la nivel national si al euroregiunilor.Exista o serie de defini?ii ?i opera?ionalizari ale antreprenoriatului insa, pe scurt, acesta poate fi cel mai simplu caracterizat de capacitatea unei persoane de a-?i pune in practica ideile. Aceasta implica inovare, creativitate ?i asumarea unor riscuri, precum ?i capacitatea de a planifica ?i de a gestiona proiecte pentru realizarea unor obiective. Avand in vedere insasi substanta antreprenoriatului – aceea ca o persoana sa fie intreprinzator, de a infiinta si conduce in nume propriu o intreprindere, de a isi asuma riscul de a gasi profitabilitate sau eficacitate prin exploatarea unor oportunitati, lucrarea de fa?a include abordarea unor aspecte subtile care tin de profilul psihologic si comportamente proactive ale persoanei.Pornim de la concep?ia conform careia cunoa?terea ?i analiza profilului antreprenorului sunt direc?ii ce pot sus?ine in?elegerea nevoilor de dezvoltare a unor calita?i specifice dar ?i de poten?are a celor deja existente. Literatura de specialitate cuprinde la momentul actual numeroase referiri legate de faptul ca antreprenoriatul de succes are la baza unele caracteristici personale care diferen?iaza individul cu astfel de ini?iative fa?a de simplul angajat. Este ?i de a?teptat avand in vedere complexitatea activita?ii antreprenoriale, care comparativ cu alte situa?ii profesionale, presupune nu doar adaptarea la pozi?ia ocupata ?i asumata de persoana in cauza ci ?i o func?ionare performanta raportat la mai multe nivele. Astfel, dupa cum am men?ionat, antreprenoriatul presupune antrenarea unor resurse personale specifice – de la creativitate – a genera idei care sa aduca inova?ie intr-un domeniu profesional, la viziune – care asigura ca astfel de idei sa fie viabile ?i utile, pana la caracteristici interpersonale precum capacitatea de a forma o re?ea sociala de colaborare ?i bune abilita?i de coordonare de echipe ?i angaja?i.Pornim a?adar prezentul demers de analiza in ceea ce prive?te antreprenoriatul de la nevoia de a identifica poten?ialul pentru astfel de ini?iative in contextul unei societa?i aflate in dezvoltare, marcata de numeroase provocari in ceea ce prive?te cre?terea angajabilita?ii ?i aprofundam posibilitatea de a identifica in mediul rural romanesc direc?ii utile in ceea ce prive?te poten?ialului antreprenorial asociat. Speram ca un astfel de demers sa constituie baza pentru generarea ulterioara de solu?ii integrate ?i adaptate realita?ii persoanelor din zona rurala, solu?ii care vor veni in sprijinul acelora care iau in calcul posibilitatea de a-?i asuma imbunata?irea propriei vie?i ?i a celor din proximitate prin aplicarea de idei viabile care pot sta la baza crearii de locuri de munca, generarii de venituri independente ?i de ce nu, la inova?ie in raport cu domenii specifice.De asemenea, putem lua in calcul posibilitatea ca prezenta analiza sa reprezinte o sursa de incurajare pentru persoanele din mediul rural interesate de op?iunea de a se implica in mod independent ?i pro-activ in cre?terea calita?ii propriei vie?i prin demararea de proiecte personale. Pe masura ce numarul modelelor de succes in antreprenoriatul rural va cre?te, ne vom putea a?tepta chiar la o schimbare la nivelul tradi?iei – cunoscut fiind faptul ca in prezent principala activitate ?i sursa a veniturilor in acest mediu este reprezentata de agricultura de subzisten?a.Din acest punct de vedere putem privi dezvoltarea antreprenoriatului rural ?i ca o oportunitate de dezvoltare personala. Activarea resurselor necesare pentru demararea ini?iativelor proprii poate fi asociata cu nevoia de a se adapta la situa?ii noi, care treptat genereaza activarea de resurse personale ?i antrenarea unor calita?i personale care anterior nu s-au putut manifesta sau chiar nu au fost cunoscute de persoana care le de?ine. La acest nivel, intervine rolul introducerii evaluarii psihologice ca instrument pentru o abordare validata ?i adaptata nevoilor persoanei. Identificarea profilului de personalitate (in cazul de fa?a prin intermediul studiului intereselor voca?ionale) constituie o baza semnificativa in raport cu integrarea unor masuri de sprijin a antreprenorilor in conformitate cu nevoile acestora de dezvoltare, atat din punct de vedere personal cat ?i profesional. Date tehnice - Titlu: Managementul potentialului antreprenorial in Romania rurala
- Pret: 28,00 RON
- ISBN: 978-606-26-0446-2
- Format: A5
- Pagini: 208
|